Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
even voorstellen
Hallo allemaal,

Ik ben sinds 2010 een Mazda rijder. Daar voor had ik een Ford Focus (2002 Futura model). In 2010 kocht ik een Mazda3 1.6 executive vijfdeurs benzine en heb daar t/m dec 2019 met plezier in gereden. Op de teller stond 305.900 ongeveer. Voor de geïnteresseerden onder ons: in negen jaar tijd heb ik één keer accu vervangen en draagarm. Op de teller stond 111.690 km toen ik 'm kocht. 

Ik moest 'm weg doen, want wilde een andere nieuwere model. In eerste instantie gekeken voor een Mazda3 (model vanaf 2014), maar voor een GT-M én een hogere km stand was deze buiten mijn budget. De Mazda2 vond (en nog steeds) ook een erg leuk model. Zoektocht voor een Mazda2. Ik wilde percée een GT-M én middenarmsteun. En ik heb er in gevonden!

Sinds eind dec 2019, trotse bezitter van een GT-M 90 Skyactiv (handgeschakeld) Deep Crystal Blue mét middenarmsteun.
Bouwjaar 2016 / 40.680 km

Antwoord
Welkom hier en veel Mazda 2 rijplezier!

Koester hem maar, want die van jou heeft tenminste nog een rode bies op de stoelen en rood stiksel op stuur en dashboard. Eeuwig zonde dat Mazda daarmee gestopt is!
Antwoord
Dank je wel. Ik vind het wel jammer dat Mazda2 met rode stiksel ermee is gestopt. De facelift versie heeft het namelijk niet. Ik heb een omhulsel apart aangeschaft voor mijn stuur. Na lang zoeken heb ik er een kunnen vinden die bij het interieur past:-) Dat maakt het ook mooier.
Antwoord
Gefeliciteerd met deze mooie Mazda 2..........
Veel fijne km's toegewenst!
mvg, Ruud
Antwoord
dank je wel Ruud
Antwoord
Welkom op het forum! Veel veilige kilometers toegewenst met je 2! Smile
Antwoord
Gefeliciteerd, starky, en welkom hier!

Hoe vind je hem rijden ten opzichte van de 3 die je had?
Antwoord
dank jullie wel.

@The Menace; Ik vind elke Mazda heerlijk rijden.
De 2 is wat compacter, maar ik zit goed binnen met mijn 1.94m. Ik merk wel dat ik meer ruimte heb voor mijn linkervoet (waar je op kan rusten). Dat is in de 2 fijner dan in mijn 3 die ik had. Wat ik enorm merk is het benzineverbruik. Met de 3 (1.6. / 105 pk) reed ik gemiddeld 580 max km mee met een volle tank en als ik echt heel mijn best doe (en dan rijd ik max. 100 of 90 over de snelweg) dan haalde ik 620 km mee (ook een groter tankinhoud).
Met de 2 heb ik eens keer met een volle tank ook zuinig gereden en volgens de boardcomputer kon ik nog maar 10 km mee rijden. Ik heb er 810 km mee gehaald. Dat vind ik een zeer knappe prestatie voor een Skyactiv (1.5 / 90 pk). Ik heb ook gewoon normaal / sportief gereden. Daarmee haal ik dan tussen de 670-700 km mee.

De 2 is iets strakker geveerd dan de 3. Dat merk ik wel bij de drempels. Hij accelereert sneller dan de 3, dat is ook erg merkbaar. Voor de rest is het echt een rijdersauto met de minimale verschillen.
Schakelen is een genot, zowel bij de 3 als bij de 2 - dat is gewoon Mazda! Ik heb wel het idee dat ik vanuit de 3 als ik naar achter (via de achterbank) kijk dat ik meer dingen om mij heen zag dan bij de 2. Topsnelheid heb ik (nog) niet kunnen meten. Ik heb met de 2 166 km/u gehaald, maar dat was maar eventjes en was zeker niet de max.
Met de 3 heb ik een topsnelheid van 190 km/u gehaald, dat was ook de max denk ik (Autobahn Deutschland jawohl). Beide auto's zijn als ik bij de 130-140 rijd, zalig. In de 3 zat ik wat lager heb ik het idee, ik heb het dan niet over de stoelen maar als carrosserie.

Ik ben ook blij dat Mazda geen turbo's heeft in de benzinemotoren, want ik vind het turbo een soort verkrachting van de motor. Het geeft alleen een ''duw'' in de motor.
Antwoord
Leuke vergelijking Starky,
Bedankt hiervoor.
Ik vind dat je erg zuinig rijdt met die "2 "........tjonge 810 km......
Ik zit met mijn 2013 Mazda 2 (DE) 1,5 GT-M bij rustig rijden op (slechts) 1:15.......soms 1: 16..
Hij is gechiptuned van 133 Nm/102 pk naar 152 Nm/ 114 pk , heeft daardoor merkbaar meer pit, vooral door hogere koppel.
Nou ja, beter dan mijn RX-8 HP, die bij rustig rijden 1:9 haalt en ij wat pittiger rijden 1:8,7
mvg, Ruud

https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/...gt-m-2013/
Antwoord
Graag gedaan hoor Rudolphwolven,

Het was eigenlijk gewoon zuinig. Op de snelwegen max. 100 en binnendoor 45-50 (in ik reed 'm dan wel in zijn 5) en veel cruise control gebruikt.
Met die tank had ik ook RON98 getankt, al weet ik niet of dat heeft meegespeeld. Ik tank nu gewoon RON95 en heb vandaag 600 km mee gehaald en volgens de boardcomputer kan ik nog 125 km mee rijden. Deze tank was ''sportief'', dus bij stoplichten ook lekker snel accelereren.

Ik heb je review gelezen op Autoweek. Mooie auto én zeer sportief! Ik heb die Mazda eens keer gereden toen die net uit was (proefrit). Is inderdaad lekker rijden en schakelen.

Daar zit ik dus ook stiekem aan te denken om hem chiptunen, alleen ben daar nog huiverig voor. Ik weet niet wat het rendement van is én of het echt loont.
En is het ook niet schadelijk voor de motor? Ik zag inderdaad ook van die lui die dan de Mazda chiptunen naar 114 pk en bij sommige naar 128 pk geloof ik.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)