Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Android 2 din headunit
Omdat ik na jaren in een 2 SkyActiv te hebben gereden eigenlijk niet meer met een telefoonhouder aan de voorruit geplakt rond wilde rijden, ben ik gaan kijken of ik voor mijn 2009 Mazda 2 een andere oplossing kon vinden.

Ik had al snel een framepje (fascia) gevonden, welke op de plek komt van de fabrieksradio en een dubbeldin uitsparing heeft.

Toen moest ik nog een keuze maken voor een radio. Ik wilde in eerste instantie een radio met Android Auto, zodat ik ook Google Maps kon gebruiken.
Tijdens het zoeken kwam ik op nog een mogelijkheid: een autoradio met Android als besturingssysteem! Waar Android Auto slechts een handjevol apps heeft, is een Android headunit in feite een tablet met een versterker voor in de auto en via de Google Play store kun je in principe alle apps downloaden en installeren. Zo heb je dus keuze uit diverse navigatie apps, maar ook muziek apps, email, spotify, enz...

Maar het blijft spannend om een Chinees product van een onbekend of minder bekend merk aan te schaffen.
Na lang wikken en wegen ben ik niet voor een Sony of Pioneer o.i.d. gegaan (prijzen vanaf ongeveer €350) maar inderdaad voor een Chinees product.
Er zijn vele (onbekende) merken met prijzen variërend van ongeveer €50 tot ongeveer €500.
Ik ben op het merk Pumpkin uitgekomen, welke onder de Android headunits nog enigszins bekend is. Op aanraden van velen heb ik een versie gekozen met 4GB ram, omdat de versies met 1 en 2 GB toch wat meer performance problemen schijnen te hebben.

Ik heb een 7 inch scherm gekozen (kon ook voor 9 inch gaan, maar voor een auto uit 2009 vind ik dat een beetje uit verhouding) en het is een capacitief scherm, waar de merkradio's van €350 nog steeds over een minder gevoelig resistief scherm beschikken.
Voor €8 heb ik er ook nog een achteruitrijcamera bij aangeschaft.

Het apparaat heb ik al binnen maar de fascia en een verloopkabel nog niet, dus ik kan hem nog niet inbouwen.
Ik heb hem wel even op het bureau aangesloten. Wel super hoor, je kunt mooi je eigen startscherm bepalen en de apps installeren naar eigen keuze.

Ik stop er een 64GB sd kaartje in vol met muziek, Spotify er op, misschien TomTom maar in ieder geval Google Maps en Waze.

Als ik ooit behoefte heb kan ik nog allerlei uitbreidingen toevoegen:
- dab+
- bandenspanning controle
- voorruit camera

Ik heb er wel ook nog een odb2 bluetooth adapter bij gekocht zodat ik diverse info en foutcodes van de auto kan uitlezen.
Oh ha, de stuurwiel bediening zou ook moeten werken!

Als alles is ingebouwd laat ik wel wat weten en zal ik mijn ervaringen delen!
Weer met een grote glimlach rondrijdend in een Mazda 2
Antwoord
Klinkt goed, BNW!
En een achteruitrijcamera voor 8 euro, da's eigenlijk gratis.

Bevalt je auto zelf ook?
Antwoord
Ja de auto bevalt erg goed. Ik was even bang dat ik te veel terug zou blijven denken aan mijn vorige SkyActiv diesel. En natuurlijk is de huidige twee nig verfijnder, stiller en luxer, maar de vorige generatie heeft me positief verrast.

Je herkent er toch al dingen waar de huidige versie zo sterk in is. Ook de vorige twee schakelt en stuurt namelijk erg fijn.

En kwa luxe ben ik eigenlijk niet eens heel veel achteruit gegaan.
Had het gekunt, dan had ik het huidige model gekocht, maar het is zeker geen straf om in de vorige generatie te rijden. Ook onder de auto's van die generatie was er in die klasse wat mij betreft weinig alternatief!
Antwoord
Thumbs Up 
Interessant!
Antwoord
Het is nog even wachten op de fascia en de iso adapter.... Die liggen al twee weken op inklaring bij de douane te wachten....
Antwoord
BNW schreef:Ook onder de auto's van die generatie was er in die klasse wat mij betreft weinig alternatief!

Ford Fiësta. Maar da's inderdaad niet veel, nee.
Antwoord
BNW schreef:Die liggen al twee weken op inklaring bij de douane te wachten....

Inklaren? Normaal zetten ze toch op dergelijke pakjes dat het een cadeautje/presentje/gift/... met geringe waarde is?
Antwoord
Tsja, vroeger deden ze dat altijd, maar de douane is volgens mij scherper geworden. Die weten ook ondertussen wel dat de Chinezen daar nog wel eens mee rommelen!
Antwoord
En dan ben je stiekem toch nog de hele zaterdag bezig om alles er in te bouwen. De fabrieksradio verwijderen was zo gebeurd, maar vooral het wegwerken van de kabels, de camera kabel van achter helemaal naar voren voeren (heb de bumper zelfs even moeten verwijderen om de kabel goed naar binnen te kunnen voeren) en alle kabels en stekkers wegproppen was nog een hele klus.

Daarnaast goede plekjes zoeken voor externe microfoon, wifi antenne en gps antenne ben je ook nog even wat tijd aan kwijt.

Maar persoonlijk ben ik erg tevreden met het resultaat. Naar mijn mening ziet het dashboard er zelfs wat rustiger uit.

En dan nu spelen met de vele apps en instellingen!

Het is eigenlijk gewoon een Android tablet, dus apps als Google Maps, maar eventueel ook andere navigatie apps zoals bijvoorbeeld TomTom draaien gewoon op het apparaat. In principe heb je de hele Playstore tot je beschikking.
YouTube, Spotify, Mail, Whatsapp,... Noem het maar op.

Voor de deur ontvang ik gewoon wifi van mijn router thuis, wat handig is als je grote downloads wil doen zoals offline kaarten.
Onderweg gebruik ik dan de hotspot op mijn telefoon.
Eventueel zou je er zelfs een sim-dongle aan kunnen hangen en daar een sim kaart met databundel in kunnen stoppen. Het is jammer dat je niet een tweede sim kaart op hetzelfde nummer als van je mobiel kunt gebruiken, want daar heb ik data genoeg. Het kan wel bij bijvoorbeeld T-Mobile, maar er kan maar 1 sim kaart tegelijk actief zijn....

De achteruit rij camera heb ik bijna uit het zicht kunnen bevestigen en die schakelt vanzelf in als je de achteruitversnelling inschakelt. Werkt goed en het cameraatje van 8 euro geeft helder beeld en is met IP68 als het goed is goed bestand tegen water en stof.

In de middenconsole zitten twee USB aansluitingen en in de radio zelf twee SD slots (eentje zou voor navigatie kaarten gebruikt kunnen worden). Ik heb er een 64GB kaartje in zitten die half vol staat met mp3 muziek.
Als ik wil kan ik zelfs de muziek afspelen die thuis op de NAS staat, zolang ik maar internet connectie heb.

Maar zoals gezegd werkt Google Maps en TomTom ook zonder internet via offline kaarten. Alleen voor de verkeersinformatie heb ik dan netwerk nodig. En de mp3 muziek op de SD kaart werkt natuurlijk ook zonder internet.

De radio lijkt het op het eerste gezicht ook goed te doen. Vele zenders worden goed en snel gevonden en het geluid is prima. Verkeersinformatie via RDS is mogelijk.
Eventueel zou er ook een DAB+ antenne/ontvanger aan gekoppeld kunnen worden voor digitale radio ontvangst, maar ik probeer het eerst met de analoge radio.

Verder kan ik straks op de camping lekker YouTube en anderen filmpjes kijken, of surfen met Chrome.

Stuurwiel bediening werkt prima en je kunt zelf kiezen welke functies je aan de knopjes koppelt. Omdat je ook functies aan een lange knopdruk kunt hangen, heb je zelfs meer functies via het stuurwiel dan met de fabrieksradio!
Let op: als iemand een radio in zijn 2 gaat bouwen: op veel websites lees je dat je een stuurwiel adapter nodig hebt, om de knopjes op je stuur beschikbaar te houden. Deze adapters kosten al snel rond de 50 euro. Vaak heb je die dus niet nodig! Bij mij werkt het ook prima zonder!

Google Assistant lijkt ook naar me te luisteren, dus je kunt met spraakbediening aan de gang.

Ik heb Agama Car Launcher als startpagina geïnstalleerd, zodat je de belangrijkste info en apps overzichtelijk op het startscherm bij elkaar hebt, inclusief aantal satellieten en weerinformatie.
Via de homeknop kun je in één keer naar de startpagina en ik heb er ook een stuurwiel knop aan gekoppeld.

Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen en hoop dat hij het een lange tijd uithoudt.
Sony's, Pioneers en dergelijke zijn prima radio's, maar kosten al gauw het dubbele als je ook de mogelijkheid wilt hebben om Google Maps te draaien (via Android Auto). Maar de mogelijkheden zijn veel beperkter en je hebt dan een resistief scherm.
Op deze Android radio zit een capacitief scherm wat veel gevoeliger is, je hoeft het scherm niet in te drukken zoals bij een resistief scherm wel vaak is. Bovendien is dit een Multi-Touch scherm dus je kunt bijvoorbeeld je Google Maps scherm met twee vingers in- of uitzoomen.

En een fotootje....

Antwoord
Zo lezen mis je helemaal niks meer ten opzichte van je SkyActiv, BNW! ;-)
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)