Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sleutels, afstandsbediening en deze plus de startonderbreker ZELF programmeren
Zoals op dit forum al gemeld, heb ik sinds enkele maanden een Mazda 2 uit 2009.
Deze werd geleverd met één klapsleutel met afstandsbediening en één gewone, losse sleutel. De afstandsbediening viel bovendien bijna uit elkaar.

Ik heb toen eens een rondje internet en AliExpress gedaan.
Op AliExpress vind je voor rond de €2 lege afstandsbediening behuizingen, zoals die bij de Mazda geleverd werden, dus daarmee kon ik die van mij weer netjes maken.

Maar ik wilde eigenlijk twee klapsleutels, zodat mijn vriendin en ik allebei een afstandsbediening hebben.

Via AliExpress kun je ook klapsleutels kopen inclusief de 433 Mhz print voor de deurvergrendeling. En daarbij kun je ook de transponder kopen voor de start blokkering. Je bent dan bij elkaar ongeveer €10 a €15 kwijt. Je moet ze dan nog even bij de sleutelboer laten slijpen.

Maar nu het mooie. Zowel de afstandsbediening als de transponder moeten ook nog geprogrammeerd worden.
De AB kun je makkelijk zelf doen door bepaalde handelingen met de sleutel en het bestuurdersportier.
Voor het programmeren van de transponder kun je bij de dealer zomaar ergens tussen de €100 en €200 kwijt zijn!

Ik vond op YouTube iets wat ik nauwelijks kon geloven. Als je twee werkende sleutels hebt, dan kun je zelf een nieuwe, derde sleutel (transponder) programmeren! En het enige "gereedschap" dat je nodig hebt, is je eigen auto!

Let op: ik heb geen idee of het bij elke type Mazda werkt maar het is echt super simpel!
Je hebt dus twee werkende en één nieuwe, niet geprogrammeerde sleutel. Doe nu het volgende:
- steek de eerste werkende sleutel in het contactslot, draai deze naar "on" (niet starten) en wacht een paar seconden en zet het contact weer uit.
- herhaal dit met de tweede werkende sleutel
- tot slot doe je hetzelfde met de nieuwe sleutel met nog niet geprogrammeerde transponder

That's it! Zo simpel! Op deze manier heb ik nu dus drie werkende sleutels! Nogmaals weet ik niet of het bij alle Mazda's werkt, maar als je nog twee goede sleutels hebt, is het misschien de moeite van het proberen waard. Mocht je dan ooit een sleutel kwijt raken, kun je met de overige twee weer een derde maken, zonder kapitalen uit te hoeven geven bij de dealer.

De afstandsbediening kan dus ook zelf gedaan worden. Let op, als je een nieuwe AB programmeert, moet je de oude ook gelijk weer opnieuw mee programmeren!

- haal de sleutel uit het contact en sluit alle portieren
- open het bestuurdersportier en laat deze open
- steek de sleutel in het contactslot en draai deze drie naar "on" en gelijk weer volledig terug naar "off"
- sluit het bestuurdersportier 3x achter elkaar en zet hem daarna weer open: de vergrendeling gaat open/dicht als signaal dat het gelukt is
- druk 2x achter elkaar de vergrendel- of ontgrendeltoets van de eerste AB in - als het goed is reageert de vergrendeling door te sluiten/openen
- herhaal deze laatste stap bij een eventuele tweede en derde AB
- haal de sleutel als je klaar bent weer uit het contactslot; de vergrendeling reageert weer met sluiten/openen.

Maximum is drie afstandsbedieningen en ze moeten allemaal in één keer geprogrammeerd worden.
Bovenstaande stappen moeten ook binnen een bepaalde tijd uitgevoerd worden.

Mijn originele AB had twee knoppen. De AB die ik bij AliExpress kocht had ook een derde knop voor ontgrendelen van alleen de kofferbak en ondanks dat ik dat oorspronkelijk niet had, werkt het toch!
Weer met een grote glimlach rondrijdend in een Mazda 2
Antwoord
Interessant verhaal!

Dus als ik het goed begrijp kun je zelf een derde sleutel programmeren als je er al twee hebt, maar jij had er toch maar één?
Antwoord
@AGH1965:

Misschien heb ik er een beetje een verwarrend verhaal van gemaakt, maar het gaat om twee dingen: de afstandsbediening voor de centrale vergrendeling en de startblokkering.

Ik had één klapsleutel met afstandsbediening voor de deurvergrendeling en één gewone sleutel. Beiden hebben wel een transponder chip voor de startblokkering.

Voor het programmeren van de AB heb je aan één (zelfs niet-geprogrammeerde) AB genoeg. Wel moet je alle AB's in één keer programmeren, als je er meerdere hebt (maximaal drie).

Maar mij ging het vooral om de startblokkering. Elke sleutel waarmee je de auto kunt starten, heeft een transponder chip welke geprogrammeerd is om jouw auto te laten starten. Programmeren van een nieuwe ongeprogrammeerde transponder kan bij een garage al snel €100 tot €200 kosten. Er zijn ook wel sleutelmakers die het voor (veel) minder dan €100 doen.
Maar als je nog twee werkende sleutels hebt, kun je inderdaad een derde zelf programmeren zoals ik hierboven heb beschreven. Heb je nog maar één werkende sleutel, dan zal dat op deze manier niet meer lukken....
Antwoord
Maar voor zover ik weet, hebben nieuwe Mazda's al vanaf 2014 of 2015 geen contactslot meer. Bij de mijne heb ik hem in de afgelopen vijf jaar in elk geval nog niet gevonden.
Hebben nieuwe auto's een alternatief?
Antwoord
Ja, ik besef dat de meesten op dit forum een nieuwe SkyActiv versie van de Mazda 2 rijden en dan heb je inderdaad ondertussen een startknop... Ik heb geen idee of er dan ook een manier is, maar ik vond het te bijzonder dat ik het toch wilde melden. Er is verder erg weinig over te vinden.

Ik kan het me even niet herinneren, maar kan je als je een startknop hebt toch het contact aanzetten zonder sleutel, zodat je bijvoorbeeld de radio of de ramen kan bedienen?

Al zal het dan nog niet opgaan waarschijnlijk, want je moet de sleutel best ver bij de auto vandaan hebben voordat deze niet herkend wordt. Bij de oude systemen met contactslot grijpt de startblokkering al in als de transponder chip 10 of 20 cm van het contactslot verwijderd is...
Antwoord
BNW schreef:Ik kan het me even niet herinneren, maar kan je als je een startknop hebt toch het contact aanzetten zonder sleutel, zodat je bijvoorbeeld de radio of de ramen kan bedienen?

Ja. Kwestie van op de startknop drukken, maar je koppeling met rust laten.
Antwoord
Maar Dennis, lukt dat ook zonder sleutel? Wat trouwens een rare vraag is, want waarom zou je eerst de auto openen, vervolgens de sleutel wegbrengen en daarna zonder sleutel terug naar de auto gaan om het contact aan te zetten?

Ik moet zeggen dat BNW niet bang is, want hoe zeker ben je dat wat je op internet vindt ook echt klopt? Persoonlijk zou ik bang zijn dat ik eindig met sleutels die geen van alle meer werken...
Antwoord
Ik heb nog altijd de twee originele sleutels.
Het is wat dat betreft niet anders dan een sleutel bij laten maken.
Dergelijke transponder chips zijn eenmalig programmeerbaar. Dus je kunt de orginele niet overschrijven.
Antwoord
AGH schreef:Maar Dennis, lukt dat ook zonder sleutel? Wat trouwens een rare vraag is, want waarom zou je eerst de auto openen, vervolgens de sleutel wegbrengen en daarna zonder sleutel terug naar de auto gaan om het contact aan te zetten?

Dat heb ik vijf jaar geleden een keer uitgeprobeerd en ik dacht van niet.

Wat daarentegen wel kan: de auto starten, uitstappen, de sleutel door je brievenbus gooien, terug in de auto stappen en op vakantie gaan.
Antwoord
Dennis, geniaal die vakantieplannen van jou, maar wat doe je als je ergens in een uithoek van Portugal de motor laat afslaan?

(Het juiste antwoord: Dan doe je iets verkeerd.)
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)