Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koester je Mazda
Hallo allemaal!
Hier alles goed?
Ik ben hier al een tijdje niet actief geweest, maar zoals jullie weten ben ik sinds ik in augustus van baan wisselde niet meer in bezit van mijn geliefde 2.

En ik moet zeggen dat ik hem nog regelmatig mis....
Dit jaar willen we een gebruikte 2 kopen, alleen dan wel eentje van modeljaar 2008-2015.... Het plan is om de auto uit Duitsland te halen, iets wat ik al eens eerder gedaan heb.

Tegen die tijd zal ik me wel "opnieuw voorstellen"!
Binnenkort weer met een grote glimlach rondrijdend in een Mazda 2
Antwoord
Een specifieke reden om het oude model te kiezen?
Antwoord
De reden om voor het vorige model te kiezen is puur financieel. Het liefst had ik voor de huidige gegaan.
De vorige die ik reed was van de zaak en nu moet ik hem privé aanschaffen....
Antwoord
Dat is een valide reden hoor! Maar ik dacht dat er misschien een andere reden was. Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat het oude model fijner reed. Zelf kan ik daar niet over oordelen, want ik heb nooit in het oude model gereden.
Antwoord
Betreft: ........"Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat het oude model fijner reed."........

Dat is mij niet bekend.........wèl is het zo dat de "oude" Mazda 2 er in de Duitse TÜV statistieken qua storingen; slijtage etc. beter af komt dan de nieuwste types 2.........

"Onder de nieuwste Duitse TÜV (soort APK) beoordeling van 2-3 jaar oude auto's is de Mazda 2 = type DJ helaas fors gedaald in de ranglijst .
Afgelopen voorjaar stond deze nog op plaats 7; in het nieuwe overzicht is deze gedaald naar plaats 95.
Het gemiddelde aantal afgelegde km's van dit type 2 gekeurde Mazda bedraagt 28.000 km.
De sterke daling zou met name te wijten zijn aan geconstateerde problemen met schokdempers, airco, veiligheidsgordels.
De oudere Mazda 2 types scoren nog steeds erg goed met als uitschieter de TÜV beoordeling van de 10-11-jaar oude auto's, waar de Mazda 2 op plaats 2 staat; de gemiddelde km. stand daarvan is 92.000 km."

Overzicht van de TÜV:
https://www.vdtuev.de/dok_view?oid=725737
Antwoord
Nou hier de 2 van het oudere model gehad.
Deze nieuwe die we hebben rijdt echt wel veel beter dan de oude.
Veel minder geluid, motor klinkt toch volwassener.
Veel zuiniger ook dan het vorige model.
Alleen bij starten vinden we het geluid wat van de uitlaat komt wel meer herrie maken.
Tot nu toe geen problemen gehad waarvan je zegt dat is noemenswaardig.
Een kleinigheidje heb je bij elke auto
Antwoord
Ik geloof best dat de huidige twee een stap vooruit is t.o.v. de vorige. Ik heb met mijn SkyActiv Diesel erg veel plezier gehad en me verbaasd over de rust en stilte aan boord. Over ruim een ton aan kilometers had ik een verbruik van gemiddeld bijna 1:24 gereden met een maximum van ruim 1:27.

Maar het zit er even niet in en voor de prijsklasse waar ik ga shoppen is de vorige generatie een topper betreffende het sturen en schakelen. En ik heb ook gelezen dat het een erg betrouwbare auto is, wat extra belangrijk is als je een gebruikte auto gaat kopen.
Bovendien rijden we op dit moment een Peugeot 206 uit 2000 waar we vele goede kilometers mee gereden hebben, maar die duidelijk van weer een oudere generatie is.

We willen de 2bgaan importeren uit Duitsland (wat ik al eerder met een auto heb gedaan) en daar zijn ze nog eens verrassend compleet.
Het enige wat ik er nog aan zal toevoegen is een dubbeldin radio met Android Auto of misschien een Android headunit.
Antwoord
AHG1965 schreef:Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat het oude model fijner reed.

Waarschijnlijk was "fijner" niet het juiste woord. De generatie vanaf 2015 is duidelijk volwassener, maar het model tot 2015 was naar ik heb horen zeggen de best sturende auto in zijn klasse, daar waar de generatie vanaf 2015 nog maar "gewoon goed" is. Misschien is dat wel precies wat BNW bedoelde met:

BNW schreef:... is de vorige generatie een topper betreffende het sturen en schakelen.

Aan de andere kant is dit argument voor de meeste mensen totaal niet belangrijk. Hele volksstammen zijn volstrekt gelukkig met het rijden van auto's als de Fiat 500, auto's die qua rijgedrag niet aan de Mazda 2 kunnen tippen.
Antwoord
Het begint nu echt in zicht te komen!
We hebben proefgereden in een Mazda 2 uit 2010, 1.3hp (84pk). We gingen vanwege de advertentie af op een zwarte, maar dat bleek heel donker aubergine-achtig te zijn. Daar konden we niet aan wennen en er was een beschadiging aan het achterscherm en we hebben er nog even vanaf gezien.

Maar tsjonge, wat heeft de auto ons verrast! We wilden hem expres niet vergelijken met de fijne SkyActiv die we gehad hebben en verwachtten wel een heel stuk minder.
Maar het rijdt echt heel fijn! Lekker strak onderstel, fijn sturen, best fel motortje en nog niet eens zo heel luidruchtig op de snelweg.

Ook het interieur verraste ons positief. Het zit prima en voelt allemaal heel stevig en degelijk aan. Veel volwassener dan dat het Mickey Mouse dashboard er op de foto uit ziet. En wat schakelt ook deze Mazda weer super fijn!
Er zaten wijzerplaten in die bij uitgeschakeld contact helemaal zwart zijn. Niet nuttig, wel mooi!

We hebben er nog twee op het oog.
Een mooie uit 2012 (net de facelift), maar wel verkocht via een particulier met weinig kilometers (< 70.000)
De andere is van voor de facelift, heeft meer kilometers (<125.000), ziet er wel mooi uit en heeft een perfect kloppend onderhoudsboekje en is elk jaar bij de Mazda dealer onderhouden. Deze wordt verkocht door een bedrijf.

Beide auto's zijn super compleet. Naast alle standaard zaken zit er bijvoorbeeld ook automatische verlichting en ruitenwissers op, stoelverwarming en nig wat zaken....
We zijn benieuwd!
Antwoord
Succes!! soms is het een beetje mazzel hebben zoals ik met mijn auto had. Ik kwam letterlijk bij mulder mazda binnen lopen met de aanvraag voor een zoek toch naar een mazda 2 gtm en binnen twee weken was dat geregeld via iemand die toevalig in die zelfde week zijn mazda 2 ging inruilen voor de 3
  Sleepy
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)