Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het zal je maar gebeuren
Tijdje niet geweest, maar het lijkt ook erg rustig te zijn, maar het heeft een reden.

Het zal je maar gebeuren. je bent al slechthorend en draagt hoortoestellen. aan de linker kant hoor je maar voor 30 a 40 % en rechts 70 %
En dan op een ochtend denk je, wat klinkt aan mijn rechter oor de telefoon raar, hij kraakt. Ander snoertje, geen resultaat, ach zal het toestel wel zijn.
Maar het gaat erger worden, en om een lang verhaal, kort te maken, ben je 3 dagen later bijna je volledige gehoor aan de "goede" kant helemaal kwijt. Je denkt dan, het oor zit verstopt, maar helaas blijkt dit bij de huisarts niet zo te zijn. Nu wil het toeval dat ik een ruim een week later toch naar de KNO arts moest voor mijn jaarlijkse controle en dacht, ik meld per econsult vast dat ik problemen heb en mijn gehoor kwijt was na 3 dagen, en of er wat extra tijd geregeld kon worden. De alarmbellen gingen blijkbaar af, want de volgende dag de hele middag in het ziekenhuis.

Hoortest, MRI Scan. CT scan en "op bezoek" bij 3 KNO artsen. Blijk ik aan mijn rechteroor het sudden deafness syndroom te hebben, of in het nederlands ook wel plotsdoofheid genoemd. Dit overkomt 3 op de 10.000 mensen, en ja hoor de winnaar van deze maand ben ik dus. Oorzaak is onbekend maar men vermoed een soort infarct in het gehoor gebeente waardoor er hele kleine bloeding ontstaat of een ontsteking die een zenuw afknelt. Dus een week aan een zware prednison kuur. Helaas geen enkel resultaat.

Tja, en nu ? geen idee, als het inderdaad een infarct is, is de kans dat het gehoor terugkomt 30%, en anders, niet. En wat zijn dan de gevolgen ?
Mijn rechteroor doet praktisch niets, maar wel een zware ruis de hele dag. Met mijn hoortoestel vang ik nog wel wat op, maar door het infarct is het geluid totaal vervormd. Je kunt de spraak die ik nog een beetje hoor vergelijken met een vervormde stem die ze op TV gebruiken als iemand niet herkend wil worden. Een heel hoog krakerig en blikkerig kinderstemmetje met een echo.

En dan 's nachts. Ik word wakker omdat ik denk de radiowekker te horen, maar die gaat om 3 uur in de nacht niet af. Ik hoor dus gewoon achtergrondmuziek in mijn hoofd. Hoe bizar.

Of dit nog niet ellendig genoeg is, gaat het ook geestelijk doorwerken. Ik kan niet meer telefoneren, Ik hoor mijn wekker niet meer, ik hoor geen TV meer, ik hoor niet meer van welke kant een geluid vandaan komt, En er gaan irritaties komen met mijn vrouw omdat het allemaal erg verwarrend gaat worden.

Ik ben facilitair medewerker en werk de hele dag met mensen. Werken lukt dus niet op dit moment. En de angst, de angst om straks helemaal misschien doof te worden. Dat vreet echt aan je. Ik ga niet zeggen dat nu last heb van depressies, ik ben gelukkig een behoorlijk optimistisch iemand en zie altijd wel weer de zon opeen bepaald moment gaan schijnen, maar omdat ik al zoveel ellende aan mijn lijf heb, en heb gehad, is de grens eigenlijk wel bereikt, en zit ik er behoorlijk doorheen. Gelukkig heb ik een hele lieve vrouw die me steunt ondanks dat er zoals gezegd best ook irritaties zijn. (Soms ook wel weer hilarisch, mijn vrouw vroeg vanmiddag of ik bloemkool wilde halen, maar kwam met spruitjes thuis, ook lekker hoor, maar was eigenlijk niet het plan).

Nu moet ik het 2 maanden de tijd gaan geven in de hoop dat het zich hersteld en anders gaan wennen aan een nieuwe vorm van horen. Wellicht kan ik nog wat opgelost worden met aanpassingen aan mijn hoortoestellen of een ander type hoortoestel. We gaan het zien wat de toekomst zal brengen.

Dat is dus de reden dat ik even niet zo'n trek had in Mazdaforum bezoekjes.

Ik weet het, het gaat jullie natuurlijk niets aan, en om medelijden zit ik ook niet te wachten, maar het gewoon effe wegschrijven van je gevoelens kan een mens opluchten, en ik kan dat op facebook of instagram doen, maar dit soort zaken deel ik echt niet op een sociaal medium. Dan liever op een gewoon gezellig forum waar ik, ondanks dat ik jullie niet persoonlijk ken, wel vaak het gevoel heb dat we een soort van vrienden zijn.

Ik hou je jullie wel op de hoogte.
Antwoord
Wow wat een heftig nieuws Andre! Ik hoop ten zeerste dat je dan nu ook bij de 30% gaat horen (no pun intended) die zijn gehoor weer terug krijgt! Fijn dat je vrouw je goed steunt in deze moeilijke periode, dat kan je waarschijnlijk wel goed gebruiken!
Antwoord
Tjonge, het lijkt mij heel erg als dat gebeurt.....
Alles wat daarna het gevolg is betekent veel meer dan je in eerste instantie zou denken als je over deze "kwaal" leest.
Ik wens je van harte toe dat er op termijn weer verbetering in je situatie optreedt en voor de periode voordat dit plaats vindt veel sterkte, voorspoed en uithoudingsvermogen. 
Blijf hopen en vertrouwen op een verbetering, het menselijk lichaam verrast vaak met oplossingen die je niet had verwacht.
Veel sterkte ook met je depressieve gevoelens......dat is heel erg en maakt het nog veel zwaarder.
Denk niet te veel na over wat er allemaal zou kunnen komen en gebeuren (werk etc.); het is begrijpelijk maar is niet goed; je kan niet in de toekomst kijken; het loopt altijd heel anders en het staat de genezing in de weg..... --"een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest"--....een mentaal betere toestand bevordert de genezing.
Veel sterkte en voorspoed toegewenst!
Ruud
Antwoord
André, ik wens je ook heel veel sterkte toe komende tijd. De onzekerheid vreet aan je. Komt dit goed of niet?
Wat dat betreft ben ik "gezegend" met alleen maar tinnitus aan mijn linkeroor. Daar kan ik goed mee leven en werken.
Ik hoop van ganser harte dat het goed komt want je komt altijd als een sympathieke vent over met goede humor.
Zo zie je maar dat je beter iets aan je auto kan hebben dan zelf iets krijgen.
Antwoord
Sterkte!
Antwoord
Wat een verschrikkelijk nieuws, André!

Je zei dat je het twee maanden de tijd moet gaan geven om te kijken of het nog herstelt. Intussen zijn we anderhalve maand verder. Hoe gaat het nu met je?

Veel sterkte in elk geval!
Antwoord
Helaas zal mijn gehoor niet terugkomen, maar is er dan helemaal geen licht aan het eind van de tunnel ? Nee, licht helaas niet, maar wel een beetje schemering. De afgelopen 2 maanden heel veel bezig geweest met andere hoortoestellen om te kijken of er wat terug te winnen valt. Helaas kreeg de audicien dit niet voor elkaar. Het probleem is niet zozeer het sterk verminderde gehoor, dat kun je best versterken, maar het probleem is dat veel gehoorzenuwen door het infarct zijn gesneuveld, de zenuwen die nog wel werken maken er een nu een potje van. m.a.w. het geluid is sterk vervormd. En dat kun je wel versterken, maar dat maakt het leven alleen maar vervelender. Een oplossing zou zijn een cross hoortoestel. Dit toestel "hang" je aan je dove oor, en de microfoon die het geluid aan deze zijde opvangt zend dit door naar het toestel aan de andere kant. Leuk, werkt redelijk, maar alles wat je hoort, hoor je aan een kant. mijn telefoon ligt rechts op mijn tafeltje, maar als het inkomende mail geluidje gaat, hoor ik dat links, en je kijkt dus naar links waar je telefoon niet ligt. Daar wen je wel aan, maar zeker in het verkeer kan dit best spannend worden. Kort gezegd vind ik er behoorlijk wat nadelen aan deze oplossing zitten.

Gelukkig ben ik toevallig eergisteren de hele dag in het ziekenhuis geweest bij een audioloog, en die heeft met veel proberen, testen en overleg toch een gewoon high-power hoortoestel zo weten af te stellen dat ik weer voor ongeveer 40 % hoor met het getroffen oor.

Het is zeker niet ideaal en met dit oor klinkt het allemaal nog steeds behoorlijk blikkerig, maar er valt denk ik wel mee te leven. Het is in ieder geval wel een verbetering. Ik ga daar nu de komende 3 weken mee expirimenteren en dan zien we wel weer verder.
Antwoord
Beste Andre,
Jammer dat er geen noemenswaardige verbetering optrad.
Ik hoop dat de experimenten van de komende tijd iets gaan opleveren, al is het maar een beetje........alles helpt.
Veel sterkte toegewenst voor de komende tijd.
Vriendelijke groeten, Ruud
Antwoord
Sluit me aan bij Rudolph.

Undecided
Sterkte...!
Antwoord
Ook ik sluit me aan bij Rudolph,

Heel erg veel sterkte toegewenst voor de komende tijden!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)