Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervanging zomerbanden
beste Mazda rijders

Over niet al te lang tijd moet de banden van mijn Mazda laten vervangen.  Hoewel ik redelijk tevreden ben over de Toyo's die nu gemonteerd zijn, wil ik eigenlijk een iets stillere band.  Zijn er al ervaringen op dit gebied?

Het gaat om de maat 185-60-16.  De keuze hierin is redelijk beperkt geloof ik.  

Hoor graag.

Andre (2)
Antwoord
Er zijn ook mensen die voor 195/55 R16 gekozen hebben. Als ik me niet vergis, is André (1) er daar één van.
Antwoord
Klopt helemaal, maar wel vier seizoenenband van Michelin. De iets bredere band heeft voor mij een onverwacht voordeel. hij steekt net iets buiten de velg. Het verschil is eigenlijk niet te zien, echt minimaal, maar je raakt de velg niet als je per ongeluk iets van de stoeprand raakt. Dat gebeurt mij (lees, mijn vrouw) nog wel eens, maar mijn velgen vertonen na 3 jaar nog geen enkel schaaf plekje. De banden zijn ook stil en bevallen min prima.
Antwoord
Ook ik heb direct bij aankoop van mijn 2, andere banden laten monteren. 195x55 R16.
Ook ik heb hiervoor all-season banden gekozen, maar in mijn geval Vredesteijn Quatrac S banden. Ben er erg tevreden mee.
Bijkomend voordeel, doordat ik weinig kilometers maak, hoef ik me geen zorgen te maken over slecht weer. Geen banden wisselen en geen banden opslaan!
En met 4-seizoenen banden merk je echt veel verschil in de winter (sneeuw) ten opzichte van zomerbanden.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Antwoord
Was ook een van de redenen voor mij om vier seizoen banden te nemen. Ik rij ongeveer 8000 km per jaar en nooit in het buitenland waar winterbanden in de winter verplicht zijn. Ook geen gedoe met wisselen 2 keer per jaar en opslag. Ik betaalde 200 euro extra voor deze banden en heb dat geld er door geen wisselen en opslag er al 2 keer uit gehaald.
Antwoord
Andre Janssen schreef:Ik rij ongeveer 8000 km per jaar en nooit in het buitenland waar winterbanden in de winter verplicht zijn.

Maar André, jij hebt toch Michelin CrossClimate+ banden? Die hebben zowel het M+S als het 3PMSF (3 peak mountain snowflake) keurmerk. Volgens mij voldoen die in het buitenland gewoon als winterbanden. Kortom, na je VIP event in Assen kun je gewoon door knallen naar de skipiste, maar dan wel even je sneeuwkettingen meenemen...
Cool
Antwoord
Ik heb inderdaad crossclimate banden. Geen idee welke keurmerken die dingen hebben en of ze voldoen aan winterband eisen in het buitenland. Boeit me ook totaal niet, ze werden geadviseerd door de garage.
Antwoord
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage. 

Wisselen van bandenmaat had ik nog niet aan gedacht.  Is inderdaad een optie en verruimt de keuze mooi.  Bij het omrekenen van de bandenmaat ivm snelheidsmeter zie ik dat zelfs de 205-55-16 nog dichter bij de originele waarde ligt.  195-55-15 is -1,2% en de 205-55-16 komt uit op 0,6 procent. (https://www.oponeo.nl/banden-advies/band...veTireTool)

In het laatste geval betekent dit dat de huidige (geringe) afwijking nog iets minder wordt, lijkt me, maar mogelijk past deze niet goed op de velg.  

Hart. gr.

Andre(2)
Antwoord
Mijn garage adviseerde de 195 omdat deze nog probleemloos om de velg paste, breder konden ze niet garanderen, omdat ze dat niet met 100% zekerheid konden zeggen. Dus gekozen voor de 195. Bevallen uitstekend.
Antwoord
Toevallig staat er nu op de site van de ANWB een artikel over winterbanden. En de vergelijking tussen zomer- , winter- en 4 seizoenenbanden.
In een grafiekje is te zien dat het verschil in remweg bij 50 km slechts 5m. is.
Zoek het artikel maar eens op.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)