Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Private lease
Private lease, het is helemaal "hot" tegenwoordig en als je de verkoopverhalen mag geloven zijn er alleen maar grote voordelen. Ik durf dit, en er zijn ook voldoende artikelen die mijn mening delen, te betwijfelen.

Mijn vraag, of jullie mening gaat niet over de financiele voor of na delen, maar over de opbouw van je schadevrije jaren.

Ik lees in diverse berichten dat als je langer dan 3 jaar geen auto meer op je naam hebt staan, je de schadevrije die je al hebt opgebouwd kwijt bent. Dat zou mij er absoluut van weerhouden om te gaan leasen. Ik lees dan wel, dat je leasemaatschappij na het contract een verklaring afgeeft waaruit blijkt dat je een lease auto hebt gereden en op basis hiervan niet je opbouw kwijt bent, maar daar lijkt ook weer niet iedere verzekering in mee te gaan. Kortom, dat vind ik dus niet helder en duidelijk.

Nu ben ik niet direct van plan om morgen de nieuwe M3 te gaan leasen, maar over 1,5 jaar ga ik wel weer inruilen en misschien is private lease dan wel een optie.

Weet iemand hier hoe het nu precies zit, met het risico op verlies van je schade vrije jaren ?
Antwoord
Andre dat is wel een goeie ja. Wat ik er zo van begrijp is dat het zaak is er in ieder geval voor te zorgen dat de verzekering van je leaseauto op jouw naam geregistreerd wordt. Daarnaast moet duidelijk vastliggen dat je schadevrije jaren blijven doortellen en aan het einde van de lease ook daadwerkelijk geregistreerd worden in roydata. (wie die Roy ook maar is) Kennelijk is dat lang niet altijd zo en ben je niet alleen je opgebouwde schadevrije jaren na 1 tot 3 jaren kwijt, maar ook de eventueel opgebouwde schadevrije leasejaren. Mooi duur dan.

Daarnaast wordt de lease neem ik aan ook geregistreerd in Tiel en heeft het dus invloed op de hoogte van een eventuele nieuwe hypotheek of lening die je in de toekomst misschien af wilt sluiten voor je droomkasteel in België.

Als ik me baseer op de lease via de anwb bij leaseplan, dan zijn er wel leaseconstructies die gunstig uitpakken en waarbij je geen schadevrije jaren kwijt raakt. Ik kan daar geen duidelijk verhaal over vinden op de website van Mazda. Navragen bij je dealer denk ik dan.

Er zitten toch leaserijders hier op het forum dacht ik?
Antwoord
Er zitten er wel een paar op dit forum, maar dat zijn volgens mij alleen maar zakelijke lease rijders. Volgens mij zitten er hier geen private lease rijders.
Antwoord
Hoe het precies zit weet ik niet, wat ik ondanks mijn lts opleiding wel weet is dat een maatschappij er ALTIJD aan verdient.
En dat geld hou ik liever zelf.
En ik zit echt niet om geld verlegen hoor.
Antwoord
Lease is "gemakkelijk"maar kost je een behoorlijke stuiver; gewoon doen als je het leuk vindt; niet doen als je een beetje kan rekenen.
Mazda 2 (cat. prijs € 17.000,- minus de korting die je gewoon bij de meeste dealers krijgt) lease je tegen € 300,- per maand / 60 mndn max 50.000 km.
Ben je € 18.000,- kwijt plus brandstof kosten............en de auto is na 5 jr. van de leasemaatschappij; NIET van jou dus, deze auto die nog 250.000 km mee kan gaan...........
De leasemij heeft behave verzekering en wb nauwelijks kosten gehad want een Mazda 2 die gemakkelijk 300.000 km meegaat heeft tot 5 jr / 50.000 km nauwelijks kosten aan reparatie veroorzaakt.

Deze private-lease golf gaat wel weer over..........tzt
Antwoord
Het argument is vaak, dat je je spaargeld op je rekening blijft staan. Dat klopt, maar die geef je in die vijf jaar bewust of onbewust waarschijnlijk wel aan andere dingen uit, dan mag je je auto na 5 jaar inleveren en besluit je toch weer een auto te kopen, en ja, dan is geld is er niet (meer). Ik vind er echt te veel risico's aan vast zitten, en ga het dus ook zeker niet doen, maar ik was gewoon benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken en dan vooral de onzekerheid van je schadevrije jaren. Ik heb er gisteren nog weer wat verder naar gezocht, en je moet goed, echt heel goed opletten wat en waar je een private lease contract aangaat.

Oja, gevoelsmatig heeft het ook gevolgen. Ik rij nu met trots in mijn eigen M2 die goed in de spullen zit, daar heb ik voor gewerkt en hard voor gespaard. Dat vind ik echt een "cool" gevoel. Ik zou in een leaseauto nooit het gevoel krijgen van, dit is "mijn" auto.
Antwoord
Betreft: ...............Oja, gevoelsmatig heeft het ook gevolgen. Ik rij nu met trots in mijn eigen M2 die goed in de spullen zit, daar heb ik voor gewerkt en hard voor gespaard. Dat vind ik echt een "cool" gevoel. Ik zou in een leaseauto nooit het gevoel krijgen van, dit is "mijn" auto.

Inderdaad, dat is (als je daar gevoelig voor bent) een heel aangenaam gevoel dat je bij private lease absoluut mist...............is bij mij net zo !
Antwoord
Daarnaast zijn de prijzen in de reclames meestal lokkertjes voor het basis model, wil je opties? Dan moet je al flink in de buidel tasten iedere maand. Daarnaast rijd ik dan ook ongeveer 20k in een jaar en dan wordt het helemaal een duur grapje. En daarnaast wat Andre zegt, het zal nooit het gevoel geven van dat het je eigen auto is. Dus nee, mij niet gezien Smile
Antwoord
UIT AUTOWEEK van afgelopen vrijdag:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artik...-als-kool/

Het aantal private leasecontracten groeit, maar daarmee groeit het aantal mensen dat geen hypotheek kan krijgen ook...
Ik ben financieel adviseur bij een bank en maak het wekelijks mee. Mensen die voor een hypotheekgesprek komen en denken dat ze geen schuld hebben, totdat ik de vraag stel of ze een auto in de private lease hebben. BKR-toets erop loslaten en dan is dat mooie huis toch verder weg dan gedacht...
Voor een vast bedrag per maand een nieuwe auto rijden klinkt heel leuk, maar veel mensen weten niet dat er ook hele grote nadelen aan zitten, met alle gevolgen van dien. Deels de schuld van hunzelf omdat zij zich beter moeten verdiepen in wat ze afsluiten, maar ook de schuld van de autobranche. De autobranche maakt private lease veel mooier dan het is. Er wordt alleen maar gesproken over de voordelen. De branche speelt met de financiële situatie van consumenten en dat is best erg. Mijn advies is om altijd de auto zelf aan te schaffen. Dan maar een tweedehands i.p.v. een nieuwe.

Als je een a-segmenter least van €15000, dan wil dat niet zeggen dat je ook maar 15000 gekort wordt op de hypotheek. Dan gaat het al snel om €40000. Toch een groot bedrag op een huis van pak hem beet €250000. Als je een onnozele smartphone in je abonnement hebt zitten dan wordt je al een paarduizend euro gekort op je hypotheek.
Antwoord
Ach je vergeet nog iets, een hypotheek heeft 9 van de 10 keer ook een addertje onder het gras.
Maar dat terzijde.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)