Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Scheef stuurwiel
#1
Thumbs Down 
Hallo allen!

Eerst zal ik mij even voorstellen. Ik ben sinds vorig jaar juni de trotste eigenaar van een 2015 GT-M die ik tweedehands bij een dealer heb aangeschaft. Een fantastische auto waar ik elke dag met heel veel plezier meerij. Mijn ouders reden vroeger altijd Mazda en dit was dan ook een logische keuze voor een eerste auto  Smile Het Mazda 2 forum heb ik al even op het oog en hoewel ik hier geregeld informatie vandaan haal, had ik nog geen account. Eerdaags ben ik van plan om zelf de Apple CarPlay kit te gaan installeren en mijn bevindingen hiervan zal ik met jullie gaan delen. 

Ik heb een probleem met het stuurwiel waar ik eigenlijk al sinds de aanschaf mee worstel. Het probleem betreft dat mijn stuurwiel niet rechtuit staat wanneer ik rechtuit rijd. Het probleem heb ik gemeld bij de dealer en deze heeft de auto tot tweemaal toe uitgelijnd maar zonder succes. Nou ja, de wielen stonden volgens de dealer 'kaarsrecht' maar het probleem met het stuur bleef zich voordoen. 

Gezien ik niet in de buurt van de dealer woon en niet constant heen en weer kan rijden heb ik met ze afgesproken dat ik op hun kosten de auto bij mij in de buurt kan laten uitlijnen. Wederom kreeg ik hier te horen de wielen kaarsrecht staan. Redelijk geïrriteerd hierdoor heb ik weer gebeld naar de dealer en gevraagd of de chef van de werkplaats zelf kon rijden met auto en zo het probleem zou ervaren. Zo gezegd, zo gedaan maar helaas vond hij het stuur en de wielen 'kaarsrecht' staan en zei dat het probleem bij mij lag en mijn 'gevoel'. 
Hij zei dat de wegen altijd scheef aflopen en dat daarom altijd je stuur scheef staat als je rijdt. Ik nam de beste man aan voor zijn woord en heb hierna een half jaar weer gereden tot dat ik laatst in een nieuwe MX-5 erwaarde dat het stuur daadwerkelijk recht stond toen ik rechtuit reed! Dus ik begin toch het gevoel te krijgen dan het niet klopt..

Mijn vraag: Hebben jullie dezelfde ervaringen met jullie Mada 2 of klopt er daadwerkelijk iets niet (aan de uitlijning?). Mijn stuur staat zeker twee duimdikte scheef naar links wanneer ik rechtdoor rijd. 

Alvast dank voor jullie antwoorden Smile
Antwoord
#2
De ervaring van een scheef stuur in mijn Mazda heb ik niet. Staat bij mij recht. Rijdt de auto rechtuit als je het stuur "los" laat?  Of trekt deze naar rechts? Dan zou het een te verklaren scheefstand kunnen zijn en zou een onwillige band de oorzaak kunnen zijn.  Als ik auto's uit liet lijnen, werd eerst het stuur recht gezet, vervolgens vastgezet met een stang, waarna de wielen werden uitgelijnd.  Volgens mij voorkom je op deze manier scheefstand van het stuur.  Als dat zo uitgevoerd is,  blijft er weinig over.

Hartelijke groet,
Andre
Antwoord
#3
Bedankt voor je reactie! Smile 

Als ik het stuur loslaat dan trekt hij wat naar rechts. Ik denk niet dat het de banden zijn want op nieuwe winterbanden bleef het probleem zich ook voordoen. De onderstaande foto's betreft de stuurstand na het maken van een bocht. Het stuur draait dus ook niet volledig terug naar een '0' stand. Is dit bij jullie wel het geval? 

Ik heb inmiddels overigens weer een afspraak gemaakt bij een uitlijn specialist.





[Afbeelding: IMG-20190416-173022.jpg] [Afbeelding: IMG-20190416-172954.jpg]
Antwoord
#4
Bij mij staat het stuur ook niet helemaal recht. is ook al een keer uitgelijnd, maar dat veranderde niet zo heel veel aan de stand van mijn stuur. (er viel ook niet zo heel veel te corrigeren bij het uitlijnen). Ik ben er inmiddels wel aan gewend en vind het wel prima. Mijn auto rijd verder wel netjes rechtdoor "met losse handjes". Misschien een domme opmerking, maar als de stand op je 2e foto de stand is bij rechtdoor rijden, lijkt het wel of het stuur gewoon niet goed is gemonteerd op de stuurkolom. Ik zou zeggen stuur loshalen en recht terugzetten toch ?
Antwoord
#5
Hi Andre,

Thanks voor je reactie. Dat eerste herken ik! Echter als ik met losse handjes rijdt dan gaat hij niet rechtuit, het stuur moet ik echt handmatig in een positie zetten van rechtuitrijden (een fractie naar links gedraaid). Als ik dan vervolgens mij handen van het stuur haal dan rijdt hij rechtuit.

Maar wanneer ik dus een bocht naar links maak dan draait hij niet verder terug dan de eerste foto en wanneer ik een bocht naar rechts maak dan draait hij niet verder terug dan de tweede foto. Ik moet hem either way zelf een zetje geven beide kanten op.
Antwoord
#6
Mogelijk rijd je dan op een weg waarbij de verkanting van de weg meer dan gemiddeld is. (Naar rechts trekken is naar links tegensturen)  De tweede foto, zo schrijf je, is de stand na een bocht. (Hier staat het stuur naar rechts, wat. dan weer niet rijmt met je eerste bericht waar het twee duimen naar links staat) Bij een redelijke snelheid zal het stuur weer naar zijn neutrale stand draaien.  Echter dit is wel afhankelijk van een aantal factoren.  Ophanging, afstelling stuurhuis en dergelijke.  De ene auto doet dat beter dan de ander.  Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Mazda de auto aflevert met zo'n scheef stuur. Misschien is het er inderdaad af geweest en is het een tandje verplaatst.  Als er verder niets te herleiden is, zou ik inderdaad het stuur eraf halen en een tandje (1 of 2) naar links verplaatsen.  Ben wel benieuwd of een hernieuwde uitlijning wat oplevert.

Succes in ieder geval.

Andre
Antwoord
#7
De Mazda 2 trekt licht naar links of rechts bij.......... zijwind; schuin aflopend wegdek (ivm afwatering); bij dit laatste moet je dus, rijdend op de rechterweghelft meestal licht tegensturen naar links (e.e.a. veroorzaakt de licht schuine stand van het stuurwiel tijdens rijden), echter ook rijsporen kunnen behoorlijk van invloed zijn.....deze kunnen tamelijk subtiel zijn, maar toch van invloed op de stand van het stuurwiel tijdens het rijden.
Als de auto perfekt wordt uitgelijnd wordt óók de stand van het stuurwiel precies in het midden gezet.
Ik weet uit ervaring dat dit in de praktijk, zelfs voor een "pietje precies"- monteur toch moeilijk is te realiseren..........het kan zijn dat bij perfekt rechte stuurstand deze alweer iets afwijkt bij het rijden als de bestuurder er in zit (invloed bandslijtage tgv van caster/camber of door de "veerweg") en wéér anders als er nog een bijrijder naast zit.
Het grappige hierbij is dat de ene persoon een scheefstaand stuurwiel niet eens opvalt of niet interessert, terwijl een "pietje precies"/perfectionist zich groen en geel ergert en het zijn rijplezier voortdurend aantast...........ik behoor bij de laatste categorie.
Meestal is een afwijking zo gering dat het stuur los halen en opnieuw vastzetten een te grote verstelling geeft vanwege het geringe aantal "splines"(vertanding) op de stuurkolom.
Ik los het altijd op door na de uitlijning zelf het stuur (proefondervindelijk) minimaal te corrigeren (bezit 3 auto's) door het loshalen en na verstelling (1, 2 of 3 mm) opnieuw vastzetten van de beide stuurstangen dwz.  de ene stuurstand "uit" te draaien en de andere stuurstang "in" te draaien.........beide met exact dezelfde "hoekverdraaing".
Het plakken van een stukje tape met een zelf getekende mm-streepjes schaalverdeling rond beide spoorstangen vergemakkelijkt een heel precieze bijstelling en zorgt er voor dat je aan de uiteindelijke toe- of uitspoor niets veranderd.
De stuurstand verandert hierdoor ietsje terwijl de uitlijning perfekt intact blijft.
Je moet wel weten wat je doet, anders moet je hieraan niet beginnen.
Als de stuurstand daarna niet helemaal naar mijn zin is doe ik het nogmaals, totdat ik tevreden ben met een 100% rechtstaand stuur.
Ik besef dan wel dat het stuur toch nog wel weer even schuin kan staan bij specifieke zijwind, een méér of minder schuin wegdek, bij het rijden in een heftig rijspoor, maar dit is tijdelijk en "voelt natuurlijk / logisch aan"........ echter de basisinstelling is goed.
Antwoord
#8
Bergand schreef:Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Mazda de auto aflevert met zo'n scheef stuur.

Het zal je verbazen hoeveel auto's er afgeleverd worden met een stuur dat niet recht staat. Toch is dit geen groot probleem, want van de twee groepen personen die Rudolph hieronder noemt, is de eerste groep verreweg het grootst.

Rudolphwolven schreef:Het grappige hierbij is dat de ene persoon een scheefstand stuurwiel niet eens opvalt of niet interessert, terwijl een "pietje precies"/perfectionist zich groen en geel ergert en het zijn rijplezier voortdurend aantast.
Antwoord
#9
Heb je denk ik gelijk in, AGH.

Een vriend van mij is werkplaatschef bij Porsche. Bij veel Porsches staat er bovenaan in het midden van het stuur een rood streepje, zodat de bestuurder snel en makkelijk kan zijn of 'ie de bocht al uit is.
Zo'n streepje zou precies bovenaan moeten staan, maar ze hebben eens een klant gehad bij wie dat streepje een ietsiepietsie niet precies in het midden stond en daar ergerde hij zich waanzinnig aan. Hij eiste dat het streepje precies in het midden gezet zou worden.
Die vriend van mij is er toen mee bezig geweest en heeft het stuur iets gedraaid, waarna het streepje perfect in het midden stond. Dat daarmee het hele stuur een beetje scheef stond, dat zag, of interesseerde de klant niet.

Daarnaast heb ik zelf twee keer meegemaakt dat ik bij iemand in de auto zat wiens stuur schots en scheef stond. Toen ik er iets van zei, kreeg ik zo'n nonchalant antwoord, dat ik daaruit opmaakte dat ik blijkbaar zelf een beetje kierewiet ben.
Antwoord
#10
Mij boeit de zeer kleine afwijking in mijn stuur mij niet meer, puur omdat de auto niet meer nieuw is. Als je een gloednieuwe auto bij de dealer gaat ophalen, ben je denk ik onbewust wat kritischer, en let je juist op dit soort dingen. Vandaar ook mijn reactie dat het mi nu niet meer zo boeit.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)