Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verschil 90 en 115 PK
Ik probeer dit al een tijdje online te vinden, maar ik kom geen antwoord tegen. 
Wat maakt nou precies het verschil tussen de 90 en 115pk versies van de Mazda 2? 

Ze hebben zover ik kan zien exact dezelfde motor met dezelfde inhoud 1.5L. Waar halen ze die 25 extra paarden vandaan bij de 115PK?
Antwoord
De elektronica.
Van zichzelf kan de motor nog meer vermogen leveren, maar de 115 pk versie is afgeknepen tot 115 pk. De 90 pk versie tot 90 pk en de 70 pk versie (want die heb je ook), tot 70 pk. Dat doen ze volgens mij vooral door het koppel te begrenzen en dat doen ze bij elke 'tammere' versie bij minder toeren. Vermogen is koppel x toeren, dus het vermogen blijft dan vanaf een bepaald aantal toeren (bij de 90 pk versie vanaf zo'n 4.200 toeren) op hetzelfde niveau hangen.

Bij een tuner kun je de elektronica laten herprogrammeren, zodat de motor gewoon vrij kan ademen, en dan kun je zomaar, zoals in mijn geval, het koppel verhogen van 148 naar 172 Nm en het vermogen van 90 naar 132 pk. Dan heb je hem niet opgevoerd, maar alleen de elektronische begrenzing eraf gehaald. En dat rijdt toch fijner.
Overigens maakt het voor het herprogrammeren niet uit welke versie je hebt, want bij alle drie heb je naderhand gewoon het maximale wat in de motor zelf zit. Bij de 70 pk versie is de vermogenswinst dan dus het grootst.

Daarnaast heeft de 115 pk versie een 6-versnellingsbak. De 70 en 90 pk versies hebben een 5 bak. De handbak dan, de automaat heeft ook 6 versnellingen. Dat scheelt natuurlijk ook wel iets in de acceleratie en in het aantal toeren dat je draait op de snelweg.

Welkom op dit forum, trouwens, Gutanoth.

Groet, Dennis
Antwoord
The Menace schreef:De elektronica.

Van zichzelf kan de motor nog meer vermogen leveren, maar de 115 pk versie is afgeknepen tot 115 pk. De 90 pk versie tot 90 pk en de 70 pk versie (want die heb je ook), tot 70 pk.

Nou, niet helemaal hoor. Er is geen 70 pk uitvoering, maar wel één met 75 pk. 

En wat betreft de verschillen tussen deze motoren: Helaas maakt Mazda zeer onbetrouwbare brochures. In de ene brochure staat dat de 115 pk een hogere compressieverhouding heeft dan de 90 en 75 pk, maar in de andere brochure hebben de 115 en 90 pk dezelfde compressieverhouding en is die van de 75 pk juist lager.

The Menace schreef:Daarnaast heeft de 115 pk versie een 6-versnellingsbak. De 70 en 90 pk versies hebben een 5 bak. De handbak dan, de automaat heeft ook 6 versnellingen. Dat scheelt natuurlijk ook wel iets in de acceleratie en in het aantal toeren dat je draait op de snelweg.

Je suggereert dat de 115 pk met 6 bak minder toeren draait op de snelweg dan de 90 pk met 5 bak, maar het is precies andersom. De 115 pk heeft een kortere eindoverbrenging waardoor er op de snelweg nog wel wat fut in zit. Voor de acceleratie van 0 naar 100 km/u is de 6 bak trouwens helemaal geen voordeel. De 5 bak haalt namelijk 100 km/u in de tweede versnelling waardoor je een keer minder hoeft te schakelen. Daardoor is het verschil in acceleratietijd kleiner dan je op grond van 25 pk verschil zou verwachten.
Antwoord
@ Dennis, en klopt het dat je met de gekietelde motor, in jouw geval 132 PK een topsnelheid hebt van 230 Km p/uur ? Ik kan me dat namelijk niet echt voorstellen.

Ik twijfel echt nog steeds of ik mijn M2 ga laten tunen. Met mijn 7.500 Km p/jr en praktisch alleen woon werk verkeer eigenlijk complete onzin, aan de andere kant zou ik het willen omdat het gewoon kan (en natuurlijk lekker kan opscheppen dat mijn M2 een top heeft van 230 K p/uur.

Daar komt nog bij dat ik mijn auto eigenlijk altijd om de 4 jaar inruil, en dat is al over 1,5 jaar. Maar zou zo maar kunnen dat ik in deze auto een jaartje langer doorrij. Het blijft een heerlijke auto en er zal over 1,5 of 2 jaar toch wel een nieuw model van de M2 uitkomen ?
Antwoord
AGH schreef:Er is geen 70 pk uitvoering, maar wel één met 75 pk.

Klopt, je hebt helemaal gelijk. Foutje van mij.
En ik moet toegeven dat het minder toeren draaien op de snelweg een aanname was, omdat in de meeste auto's de 6e versnelling een soort overdrive is, juist met als doel om minder toeren te draaien.

André schreef:Dennis, en klopt het dat je met de gekietelde motor, in jouw geval 132 PK een topsnelheid hebt van 230 Km p/uur ?

Bij lange na niet, dan zul je meer aan moeten passen dan alleen de elektronica. Ergens tussen de 190 en de 200 houdt het wel op.
Maar je merkt wel heel duidelijk dat 'ie vanaf 4.200 toeren niet meer door een rietje hoeft te ademen en dat 'ie daardoor gewoon blijft doortrekken tot in het rode gebied.

André schreef:… er zal over 1,5 of 2 jaar toch wel een nieuw model van de M2 uitkomen ?

Dat verwacht ik wel. Maar er is meer leuks in dit segment. In het topic 'Concurrenten' had ik een week of 2/3 geleden eigenlijk een filmpje van de nieuwe Peugeot 208 willen plaatsen, die later dit jaar uitkomt. Erg gaaf gebakje wordt dat. Tenminste, om te zien…
Antwoord
Nope, geen franse troep voor mij. Ik rij al vele jaren Japans en dat blijf ik ook doen.
Antwoord
Als de rijbeleving van die nieuwe ook maar een beetje lijkt op die van de oude, hoef ik hem ook niet hoor.
Antwoord
Uhhhhh, net even bij autoweek gekeken naar die Peu 208, maar uhhhhh misschien toch maar eens overstappen op die franse uhhhhhh troep. Wat een gaaf bakkie is dat zeg. Gaat dan natuurlijk wel de GT-Line worden. En toen werd ik weer wakker.
Antwoord
Ook goeiemorgen  Smile

Check anders op Youtube even het filmpje van Autovisie over de 208. Krijg je hem luid en duidelijk in detail te zien.
Wacht, ik ga dat filmpje alsnog in het topic 'Concurrenten' zetten…

Oh grappig, dat had ik blijkbaar toch al gedaan Big Grin
Antwoord
Ik hou "Wheeler Dealers" nogal in de mot en Mike en Edd hebben het telkens over grotere in- en uitlaat om meer vermogen te winnen.
Ze kunnen ook iets van het motorblok laten af frezen en zo de compressie opdrijven. En natuurlijk is er nog de elektronica.
Het eerste zal het verbruik flink laten toenemen, dat spreekt voor zich.
Het tweede zal de levensduur inkorten.
Ene 230Km/h beseffen jullie wel hoe snel dit is?
En waar kan/ga je dat rijden?
En tenslotte, comfortabel rijden aan dergelijke snelheden is dat niet meer hoor. Je moet heel de tijd geconcentreerd zijn, een moment van aandacht verslappen kan fataal zijn.
Met mijn 323F Trsi heb ik eens 200Km/h gereden, ben van geen kleintje vervaard maar dit is waanzinnig in het verkeer. Met een Mazda 2 zou ik dat zeker nooit aandurven.
Hoeveel meters heb je niet nodig om tot stilstand te komen, veilig tot stilstand te komen?
In België is 120Km/h de max. snelheid op autowegen. (weinigen houden zich daaraan, vooral de Mercedessen, BMW's, Audi's en VW's.)
In Nederland, Duitsland en Frankrijk is dat 130Km/h, Frankrijk overweegt om ook 120Km/h in te voeren.
130Km/h vind ik uitstekend als men zich eraan houd. Maar in België zullen ze er weer in geen tijd 10 kilometer per uur sneller rijden.
De pakkans is wel verhoogd maar de veiligheid................... Angry
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)