Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afslaan motor
Waarom staat i-stop standaard ingeschakeld? Heel eenvoudig, dankzij i-stop had de M2 bij de typegoedkeuring een lagere CO2 emissie en betaalden wij dus minder BPM. Als je i-stop uitschakelt, dan fraudeer je dus feitelijk, want als de M2 zonder i-stop was geleverd, dan had je flink meer BPM mogen betalen. Door je het uitschakelen keer op keer te laten herhalen, proberen ze je duidelijk te maken dat je iets doet wat niet de bedoeling is. Het is dus feitelijk een soort van opvoeden.
Antwoord
Het werkt ook prima, maar of het nu allemaal zo goed voor de motor is ?? Slaat af, 20 sec later aan, stoplicht 100 meter verder af, even later aan.
Als je veel op wegen rijdt waar veel verkeerslichten staan is het niet gezond voor de motor lijkt mij.
En dat is hier zo.
En ja je kunt het voorkomen door de koppeling ingetrapt te houden maar het moet toch niet nodig zijn.
Vandaar dat ik zeg: de laatst ingestelde stand automatisch behouden zou een goed idee zijn.
Antwoord
IkBenHet schreef:Vandaar dat ik zeg: de laatst ingestelde stand automatisch behouden zou een goed idee zijn.

Ik weet niet hoe het bij de Mazda zit, maar bij sommige merken kan de dealer zoiets aanpassen. Officieel is dat ten strengste verboden, want de dealer werkt dan mee aan jouw "frauderen".

Op zich is het al heel wat dat de wet toestaat dat het systeem überhaupt uitschakelbaar mag zijn. Er zijn echter situaties waarbij dat toch erg handig is. Zo mag je bij "mijn" wasstraat de motor niet stilzetten en moet je de bak in zijn vrij zetten. Tja, dan slaat de motor dus af wat juist niet mag...

Persoonlijk sta ik trouwens altijd met de koppeling ingetrapt in de eerste versnelling voor het verkeerslicht te wachten. Op die manier ben ik ook snel weg.
Antwoord
Ik denk dat het niet slecht is voor de motor, als dat zo zou zijn, zouden ze dit systeem nooit bedacht hebben. Onlangs had ik nog een discussie met een vriend van me, die schakelt zijn systeem (Suzuki Swift) altijd uit, hij is van mening dat het brandbesparende voordeel op lange termijn teniet zal gaan omdat de startmotor een paar jaar eerder aan vervanging toe is, doordat deze harder slijt. Lijkt mij ook echt een onzin verhaal. De startmotor zal best zwaarder belast (lees:vaker) worden, maar die zijn tegenwoordig zo goed dat ze daar echt niet van te lijden hebben.
Antwoord
Dat het nooit uitgevonden zou zijn als het slecht was, ja dan ken je de auto industrie niet lijkt mij.
De op 1 na grootste boevenbende die er bestaat.

Het Start-stopsysteem, de heilige graal in de auto-industrie om de C02-uitstoot op papier een stuk lager te krijgen. In de realiteit zorgt het vooral dat je motor steevast afslaat wanneer je tot stilstand komt. Hoewel het debat meestal gaat over de houdbaarheidsdatum van de startmotor, moet je ook de impact op de motor niet onderschatten.

KRUKAS IS GROOTSTE SLACHTOFFER

Onze Engelse collega's van AutoCar wisten in een interessant interview wat feiten boven te halen over het gehele start-stopsysteem. Zo kon je in de inleiding al lezen dat het systeem over het gehele leven van de wagen er voor zorgt dat het aanslaan van de motor maar liefst vertienvoudigt. Niet zozeer een probleem voor de startmotor, wel een uitdaging voor de krukas.
Antwoord
IkBenHet schreef:ja dan ken je de auto industrie niet lijkt mij.

De op 1 na grootste boevenbende die er bestaat.

Volgens mij toch minimaal op twee na, want:
1) Politici
2) Banken
3) ...
Big Grin 

IkBenHet schreef:Het Start-stopsysteem, de heilige graal in de auto-industrie om de C02-uitstoot op papier een stuk lager te krijgen.

Niet alleen op papier hoor. Eén van de Nederlands autobladen heeft het ooit onderzocht bij allerlei verschillende auto's en daar kwam als ik het me goed herinner uit dat het bij iemand die veel stadsverkeer rijdt toch echt zo'n 10% brandstofverbruik kan schelen. Nu kan het de meeste mensen weinig schelen dat je dan 9 tankbeurten nodig hebt in dezelfde periode waar je anders 10 tankbeurten nodig had. Waarschijnlijk valt zoiets niet eens op omdat je dan toch als snel praat over ettelijke maanden. Op zoveel tijd valt een tankbeurt meer of minder ook niet op.

Maar zelfs als het in de praktijk helemaal niets zou doen,  dan nog was het start-stop-systeem niet zinloos. Dit zorgt er immers voor dat je minder BPM hoeft te betalen. Of ben je zo principieel dat je liever honderden euro's meer in de nationale schatkist stort?

IkBenHet schreef:Hoewel het debat meestal gaat over de houdbaarheidsdatum van de startmotor, moet je ook de impact op de motor niet onderschatten.

KRUKAS IS GROOTSTE SLACHTOFFER

Het vergroot inderdaad de slijtage van allerlei motoronderdelen, maar van problemen met de krukas heb ik echt nog nooit gehoord. Maar als ik jou was, dan zou ik maar blij zijn dat de M2 geen turbo heeft, want dan kan die ook niet kapot gaan door het plotseling stopzetten van de motor...
Antwoord
Het zal allemaal wel, ik ruil mijn auto altijd om de 4 jaar in, dus ik hou me er eigenlijk ook niet zo mee bezig. Misschien egoistisch maar ik heb dan zoiets van, dat gaat dan wellicht een probleem voor de volgende eigenaar zijn. Tot die tijd gebruik ik het systeem want het zit er nu eenmaal op. Dat is iets wat mij trouwens vaker opvalt, mensen komen een nieuwe auto en daar moeten alle nieuwste veiligheid snufjes opzitten die ze na aankoop vervolgens uitzetten omdat ze die snufjes hinderlijk vinden. Beetje raar toch ??? Ik gebruik echt alle snufjes op mijn auto en kan er ook geen een bedenken die niet bevalt. Het enige wat ik echt mis (nou ja, dat is ook weer relatief) is adaptive cruisecontrol. Maar ja, dat is voor mijn volgende auto. (over ruim 2 jaar dus).
Antwoord
Niet iedereen hoor, wij kopen een auto vanwege uitstraling en merk.
Echt niet vanwege allerlei snufjes.
Het zal best zijn voordelen hebben,  dat zeg ik niet.
Ik stam gelukkig nog uit de tijd dat je moest WERKEN om te sturen.
Voorbeeldje is de foto van een stadsbus waarin ik destijds gereden heb.
Dat had wel iets, toen was je trots, nu niet meer met al die techniek.

Niks airco maar een zelf gemonteerd ventilatortje links bij stuur.
Niks automatische spiegels, maar gewoon je pollen uit de raam en handmatig verzetten.
Soms verlang ik toch nog terug naar die goede oude tijden.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Ik bedoel natuurlijk ook niet iedereen, maar wel een behoorlijk aantal mensen doen dit wel, Ik een beetje van beide. Ik viel echt voor het schitterende uiterlijk en interieur van de M2, maar koos bewust voor de GT-M versie voor de vele extra's die er op zaten, zelfs het extra driverpack a 750,-- koos ik als extra optie vanwege de nog meer optie's, maar ik gebruik ze ook allemaal.

De meest fraaie optie, waarvan ik het eigenlijk maar onzin vond, maar het zat er nu eenmaal bij (driverpack) is het Head Up Display. Ik zou nu echt niet meer zonder willen. Echt helemaal super die info netjes voor je neus geprojecteerd in een klein plaatje glas (lees : plastic).
Antwoord
Ik heb nog even een vraag over start/stop.
Het is ons opgevallen dat de auto nu met die koude temperaturen soms wel en soms niet afslaat voor het stoplicht.
Knoppen staan niet op automatisch en airco ook niet aan.
Allemaal vreemd dat hij de ene keer wel en de andere keer niet afslaat.
Wat zal dat zijn, hoort dat zo of ........
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)