Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Concurrenten
Stel dat je morgen je auto in de prak rijdt, of dat iemand anders dat voor je doet; wat zou je er dan voor terug kopen? Weer een Mazda 2, of misschien iets anders? Wat zijn volgens jullie de concurrenten waar je M2 voor op mag passen?

Omdat ik de vraag stel, zal ik zelf de aftrap doen; in het B segment vind ik de 2 nog steeds het mooist, van buiten, maar vooral van binnen. Zelfs auto's als de nieuwe Ford Fiësta of de nieuwe Nissan Micra kunnen hier niet tegenop. Een Citroën C3 vind ik dan wel mooi en vooral onderscheidend, maar da's misschien iets teveel Frans' comfort.

Maarrr… als je een segment lager (!) kijkt, dan heb je bijvoorbeeld de Kia Picanto GT-line. Die is verkrijgbaar met 100 pk en 171 Nm. Dat is meer vermogen dan de meeste M2's uit de fabriek meekrijgen en net zoveel koppel als mijn auto nu heeft, ná de chiptuning! Bovendien zijn ze bij BR-Performance bezig software te ontwikkelen waarmee je in zo'n Picanto met 135 pk en 210 NM in een A-segmenter zit!
Maar ja, een A-segmenter, dan moet je dus wel inleveren op ruimte, zou je denken. Maar dat valt nogal mee. De breedte binnenin is inderdaad wat minder, maar dat hoeft niet erg te zijn, afhankelijk van wie er naast je zit (ik denk aan Doutzen Kroes). Maar de hoofd- en beenruimte voorin én achterin, doen niet onder voor die in onze Mazda 2. En als je de achterbank neerklapt, de laadruimte ook niet.
Bovendien betaal je gewoon 2.000 euro minder voor zo'n Picanto dan voor een 2 GT-M en als je dan bedenkt dat de uitrusting qua veiligheid en comfort er ook niet voor onder doet (sterker nog; ik heb geen stuurverwarming, geen achteruitrijcamera en mijn smart brake-dinges gaat maar tot 30 km/h, die in de Picanto tot 80), dan zie ik geen enkele objectieve reden om geen Picanto te halen als ik morgen mijn 2 in de soep rij.
Een subjectieve reden wel; de 2 oogt zowel van buiten als van binnen toch wat volwassener dan een Picanto. Totdat je hem naast een nieuwe Mercedes zet natuurlijk.
Antwoord
Voor mij is de reden om geen Picanto te kopen als ik mijn M2 in de prak zou rijden is dat het geen Mazda is. Okee, Doutzen Kroes naast je op de bijrijdersstoel is dan wel weer een aantrekkelijk idee, echter acht ik die kans eigenlijk te verwaarlozen. (helaas)

Maar zou ik dan een M2 terugkopen ??? Ja, dat denk ik wel, ik krijg na 16 maanden echt nog steeds en vaak jaloerse blikken als ik uit mijn M2 stap en inderdaad, daar kick ik best wel een beetje op. Toch denk ik dat de twijfel in de showroom ook wel eens kon toeslaan, de CX3 vind ik toch echt wel heel erg gaaf, maar praktisch gezien, denk ik voor mij een maat te groot (Ik heb mijn M2 al redelijk fors moeten laten aanpassen) en ik denk financieel ook een brug te ver. Ik wil hem dan natuurlijk ook weer in de GT-M uitvoering en met de nodige toeters en bellen, want zo ben ik nu eenmaal. Ik koop het niet, of ik ga voor het hele varken.

Ik vind dit wel weer een leuke discussie, ik hoop dan ook dat er leuke reacties op komen.
Antwoord
En voor mij geen Kia meer omdat deze wel heel veel zuipen.
Heb hier een kia uit 2012, nou bedankt Kia voor de grote leugens betreffende verbruik.
1: 13 mag je blij zijn. En dan doe je niet gek met het gaspedaal.
Internet staat er overigens vol van dat ze veel verbruiken.
En niet alleen Picanto. Zoek maar eens op Venga.
Of het nog een Mazda wordt weet ik niet.
In ieder geval geen auto met een kleine motor opgefokt met een turbo.
Wat dan wel zien we dan wel wat er op de markt is.
Antwoord
Mocht mijn auto voor 28 maart as in de poeier gereden zijn en ik het volledige aankoopbedrag krijg van de verzekering, rijd ik wel even in mijn moeders Aroza rond tot de nieuwe 3 verkrijgbaar is. Ik blijf sowieso trouw aan het merk Mazda.
Antwoord
Een VW Up GTI misschein? Met 115 pk en 200 Nm, en dat voor een aanzienlijk lagere prijs dan een Mazda 2 met SKYACTIV-G115 motor. Vooral die 52 Nm extra ten opzichte van de Mazda, en dan ook nog eens bij een veel lager toerental, maken het rijden zalig. IkBenHet spreekt dan wel over auto's met een kleine motor opgefokt met een turbo, maar in de praktijk is daar weinig opgefokts aan. Een hoog koppel bij lage toerentallen rijdt gewoon zalig, juist ook voor de relaxte, niet sportieve rijder. De VW Up GTI heeft voor mij echter twee nadelen: 1) De achterbank had minstens 10 cm verder naar voren moeten staan, want nu is de kofferbak te klein en de achterbank gebruik ik toch nooit. 2) Ik durf geen VW te kopen omdat die veel te populair zijn bij criminele types.
Antwoord
@ Andre: misschien een kleine geruststelling; de kans dat Doutzen bij mij instapt, is niet groter dan dat ze dat bij jou doet hoor.
Een CX3 is inderdaad ook mooi (heb een paar dagen in een leen-CX3 rondgereden en dat reed geweldig), maar ik denk dat ik dan toch eerder voor een 3 zou gaan. Lager en breder, volgens mij gaat dat toch strakker de bocht door. Qua kosten maakt het tussen die twee volgens mij niet veel uit.

@ IkBenHet: mijn Mazda gebruikt ook een stuk meer dan ik verwachtte en hoopte, toen ik hem kocht. Maar dat is wat mij betreft geen reden om geen Mazda meer te kopen - evenmin als dat een reden is om geen Kia te kiezen. Verbruik is één ding, maar dan heb je ook nog het rijplezier dat zo'n apparaat geeft, het praktisch gebruiksgemak, de betrouwbaarheid, de veiligheid, het comfort, noem maar op.

@ MazDave: natuurlijk blijf jij trouw aan Mazda! Anders zou je bijvoorbeeld ToyDave heten. Daar krijg je toch heel andere associaties bij. Of VolksDave, dan zou je nog aangezien worden voor een vertolker van het levenslied.
Nog los van dat je naam dan niet meer klopt. Maar in een Skoda wil je natuurlijk niet dood gevonden worden (ik in elk geval niet, evenmin als in welke VW dan ook - sorry AGH1965) en een Hyundai is het dan ook nét niet (HyunDaive). Dan blijft alleen Honda over. Als je toch al een 3 overweegt, zou je bij Honda in een Civic terecht komen. Misschien ook niet slecht, maar een 3 is mooier. Ik heb trouwens ook ergens een vergelijkingstest tussen een 3 en een Civic gelezen. De 3 won.

@ AGH1965: in een VW zou ik dus niet dood gevonden willen worden. Helaas pindakaas voor mij rij ik één of twee keer per maand toch rond in uitgerekend een Up!, dus ik ken die dingen. Veel kaal en koud staal van binnen. Naar enige frivoliteit kun je zoeken tot je een ons weegt. Nou ja, in de GTI heb je ruitjesbekleding, hoera…
De reden dat ik geen VW durf te kopen, zijn niet zozeer de criminele types (die jatten volgens mij liever een Audi dan een Up!), maar is de grote kans dat je langs de kant van de weg komt te staan. Want 'duitse degelijkheid' houdt volgens mij echt niet veel meer in dat alle naadjes strak lopen en dat de deuren zwaarder klinken dan ze zijn. Bovendien vind ik dat VW het met al dat gesjoemel helemaal niet verdient dat ze een auto aan mij verkopen.

Misschien sluit ik me toch bij Dave aan en wacht ik liever op de nieuwe 3. Wordt een gaaf ding. Al is die wel breder dan de huidige 3, die natuurlijk al breder is dan onze 2. En ik moet zeggen dat het nogal eens gebeurt dat ik wegens de verkeersomstandigheden blij ben in een niet al te brede auto te zitten, omdat ik anders ergens nauwelijks langs zou kunnen. Ook met (in)parkeren op de parkeerplaats bij de supermarkt, of in wat oudere parkeergarages, is een wat smallere auto toch echt wel handig.
Antwoord
Ik zou het echt niet weten wat ik er voor terug zou kopen. Waarschijnlijk blijft het inderdaad ook een Mazda, aangezien die op dit moment gewoon de mooiste auto's leveren. Buitenkant is mooi, zonder al die extra LED dagrijverlichting zoals op de huidige Renaults (verschrikkelijk) of van die vage bumpers op een Citroen. Daarnaast hecht ik ook veel waarde aan een mooi interieur, aangezien je daar toch het meest naar kijkt en ook daar vind ik Mazda erg goede zaken doen.

Oftewel: Ik zal dan waarschijnlijk ook voor de Mazda 3 gaan, aangezien die sowieso meer ruimte heeft dan de CX-3 (gebasseerd op de 2). Maar voorlopig rijd ik nog lekker door in de 2! Smile
Antwoord
Ik zou ook proberen weer terug in een Mazda te komen. Na 4 jaar Volkswagen Polo was ik juist echt heel erg blij weer terug te zijn bij Mazda! Ik heb ook een keer in de Up! gereden. Gek genoeg vond ik dat leuker/fijner rijden dan de Polo, maar inderdaad wat een kale en koude bedoeling binnen....

Ik begrijp nog altijd niet waarom men altijd zegt dat Volkswagen de benchmark is als het om interieur en materiaalgebruik gaat.....

Of het dan weer een 2 zou worden hangt van de omstandigheden af (en in dit geval van mijn werkgever :-) ) De 3 vind ik ook wel wat en die heeft net wat meer ruimte (waar ik in de 2 met de vakanties net uit kom)..... Maar qua rijden is de 2 wel al super! Ook die dieselmotor is zo'n gretig ding!
Met een grote glimlach rondrijdend in een Jetblack Mazda 2 D-105 Skylease+
Antwoord
OK, de Up GTI valt bij mij bij nader inzien toch af om nog een andere reden. Niet om het saaie interieur, want dat boeit met niet zolang ik de "klokkenwinkel" maar recht voor mijn neus zit en voldoende informatie toont. Hoe de auto rijdt is 1000 maal belangrijker. Een oordeel op basis van ritjes in een normale Up met 60 of 75 pk zegt natuurlijk niets over hoe een GTI rijdt. Persoonlijk haak ik sowieso af bij de meeste auto's met benzinemotor zonder turbo, dus zeker ook bij een Up met 60 of 75 pk. Als je eenmaal bent overgestapt op een auto met een benzinemotor met turbo, en zelf ben ik dat in 2011, dan wil je daarna eigenlijk nooit meer anders.
Antwoord
AGH1965 schreef:OK, de Up GTI valt bij mij bij nader inzien toch af om nog een andere reden.

Om welke reden dan?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)