Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe motoren
Een beetje oud nieuws, maar voor degene die het gemist heeft:

Vanaf 2019, als ook de nieuwe 3 in productie gaat, gaat Mazda een nieuwe motor in z'n auto's lepelen. Die krijgt de naam Skyactiv X.
De compressieverhouding wordt daarbij nóg verder verhoogd dan nu al het geval is. Zodanig dat de benzine deels zelf zal gaan ontbranden en een groot deel van de tijd dus geen bougies meer nodig heeft. Het gevolg daarvan is een motor die de voordelen van benzine combineert met de voordelen van diesel. Dat wordt dus een schoon en zuinig blok met relatief veel vermogen, maar ook veel meer koppel, uitgesmeerd over een veel breder toerenbereik.

Dat belooft wat!

Bovendien is Mazda een samenwerking aangegaan met Toyota, zodat Toyota mee kan profiteren van de geweldige blokken van Mazda. En zodat Mazda kan profiteren van Toyota's ervaring qua hybride techniek.
Dat laatste is natuurlijk goed voor ons planeetje, maar als autoliefhebber zit ik er iets minder op te wachten. Overigens ziet het er niet naar uit dat dat hybridespul gelijk standaard wordt.
Antwoord
Een paar weken een heel uitgebreid artikel over gelezen in de autoweek, met deze techniek voorspellen ze zelfs 20 tot 25 procent brandstof besparing. Ik ben echt heel benieuwd hoe deze techniek het daadwerkelijk in de praktijk gaat doen. Ik moet/wil/mag nog 3 jaar met mijn huidige M2 rijden, maar als ik weer ga inruilen verwacht ik wel dat er diverse modellen zijn met deze techniek en de kinderziekte's eruit zullen zijn.

Dat hele hybride gedoe voor ons planeetje boeit mij ook niet zoveel. Misschien een beetje egoistisch, maar daar heb ik zo mijn redenen voor.
Antwoord
Andre schreef:Ik moet/wil/mag nog 3 jaar met mijn huidige M2 rijden…

Van wie?

Andre schreef:Dat hele hybride gedoe voor ons planeetje boeit mij ook niet zoveel. Misschien een beetje egoistisch, maar daar heb ik zo mijn redenen voor.

Mij boeit het wel wat, ik vind het eerlijk gezegd zwaar ruk dat we onze planeet naar de vernieling helpen.
Maar ik eet al sinds mijn 8e geen vlees meer (op eigen initiatief, destijds best ruzie met mijn ouders over gehad), ik heb geen kinderen en ik ben bezig zonnepanelen op m'n dak te laten monteren. Ik denk dat mijn ecologische voetafdruk dus al stukken lager is dan dat van de gemiddelde Nederlander.
Antwoord
Ik moet/mag/wil dat van mezelf (O ja, en de vrouw des huizes zegt ook een vinger in de pap te hebben).

Natuurlijk vind ik ook dat we met zijn allen onze planeet naar de vernieling helpen, maar ik heb al trammelant genoeg met mijn lijf, wat me veel energie kost, ik heb ook (bewust) geen kinderen en heb daarom echt geen zin om me ook nog echt bezig te houden met het behoud van onze planeet. Ja zei het al, misschien wel een beetje egoistisch.

Uhhh geen vlees ??? ieder zijn ding natuurlijk, maar ik zou echt niet zonder mijn lappie vlees kunnen. (Niet elke dag, ik kan en wil best een keer geen vlees eten, maar ik ben wel erg gek op een stukkie vlees)
Antwoord
Andre, als ik vlees zou eten, zou ik een enorme vleeseter zijn!
Ik kan namelijk absoluut niet zonder een vegetarische schnitzel of iets wat daarop lijkt. Nou ja, ik overleef het wel een dagje zonder, maar dan heb ik niet het gevoel gegeten te hebben. Grappig hè?

Maar goed, da's een andere discussie. Het ging eigenlijk over hybride aandrijvingen. Aan de ene kant voel ik mezelf een beetje schuldig dat ik daar helemaal niet op zit te wachten, laat staan op een volledig elektrische auto. Anderzijds zijn accu's ook ontzettend slecht voor het milieu en zolang de stroom die daarvoor opgewekt wordt, afkomstig is uit een kolencentrale, rij je helemaal niet milieuvriendelijk. Volgens mij is het dan beter om op benzine te rijden, aangezien je dan geen energieverlies hebt van de energiecentrale naar je auto.

Dus laat maar komen, die nieuwe motoren van Mazda!
Antwoord
Ik sluit me helemaal bij je aan. Laat maar komen.
Antwoord
Ik ben ook erg benieuwd! Knap hoe zo'n relatief klein automerk juist op het gebied van motoren op een eigenwijze manier zulke dingen voor elkaar krijgt die de grote merken niet voor elkaar krijgen!

Ik vind de kijk van Mazda ook veel realistischer door niet massaal op de elektromotor te storten en de brandstofmotor te laten vallen.....ik moet nog zien of de elektromotor de oplossing is en zolang dat niet is is het mooi om te zien dat Mazda de "ouderwetse" brandstofmotor steeds nog zo veel weet te verbeteren!
Met een grote glimlach rondrijdend in een Jetblack Mazda 2 D-105 Skylease+
Antwoord
Die stroom is nou al eenmaal opgewekt Dennis. Of die nou verloren gaat aan je staafmixer in de keuken of je auto maakt dan niet meer uit. Je bespaart nog steeds het milieu door 0 uitstoot.
Antwoord
Huh? Als nou iedereen ineens (in een periode van een paar jaar) elektrisch gaat rijden, dan wordt er in totaal toch veel meer elektrisch vermogen gevraagd? Dan moet die kolencentrale toch veel harder aan het werk?
Antwoord
Ja, dat lijkt mij ook.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)