Welkom, gast
U dient zich te registreren voordat u berichten kunt plaatsen op dit forum.

Gebruikersnaam
  

Wachtwoord
  





Forums doorzoeken

(Geavanceerd zoeken)

Statistieken
» Leden: 402
» Meest recente lid: jaypee_bart03
» Aantal topics: 439
» Aantal berichten: 5,909

Volledige statistieken

Gebruikers online
Er zijn momenteel 19 gebruikers online.
» 0 leden | 17 gasten
Bing, Google

Meest recente topics
Chiptuning op de Mazda 2
Forum: Techniek
Laatste bericht door Rudolphwolven
, 06:42 PM
» Reacties: 136
» Weergaven: 7,386
Minder aanwezig
Forum: Algemeen
Laatste bericht door Rudolphwolven
09-21-2020, 10:23 AM
» Reacties: 1
» Weergaven: 2
Concurrenten
Forum: Algemeen
Laatste bericht door The Menace
09-14-2020, 05:09 PM
» Reacties: 38
» Weergaven: 144
Keep Calm ook een Ford ei...
Forum: Wie is wie
Laatste bericht door Anthony_TheFordGuy
08-30-2020, 04:56 PM
» Reacties: 3
» Weergaven: 9
Facelift Mazda 2
Forum: Nieuws
Laatste bericht door BNW
08-26-2020, 12:29 PM
» Reacties: 64
» Weergaven: 252
Hoe radio uitzetten?
Forum: Autotainment
Laatste bericht door The Menace
08-22-2020, 03:21 PM
» Reacties: 25
» Weergaven: 127
Hallo
Forum: Wie is wie
Laatste bericht door Rudolphwolven
08-15-2020, 08:13 PM
» Reacties: 8
» Weergaven: 12
Auto met de hand wassen, ...
Forum: Techniek
Laatste bericht door AGH1965
08-12-2020, 08:48 AM
» Reacties: 2
» Weergaven: 9
Ook leuk, Technisch Lego
Forum: Algemeen
Laatste bericht door Mysterion
07-28-2020, 05:59 AM
» Reacties: 7
» Weergaven: 0
even voorstellen
Forum: Wie is wie
Laatste bericht door The Menace
07-21-2020, 08:54 PM
» Reacties: 25
» Weergaven: 60

 
  Minder aanwezig
Geplaatst door Andre Janssen - 09-21-2020, 09:23 AM - Forum: Algemeen - Reacties (1)

Beste mensen,

De meeste van jullie zullen wel door hebben dat ik steeds minder actief ben op het forum. Dat heeft verschillende redenen. Door het corona gedoe ben ik al tijden volledig uit mijn ritme, iets wat met mijn beperkingen best belangrijk is. (vooral, rust, goed slapen en energie verdelen over de dag). Ik heb 4 maanden thuis gezeten en daarna weer deels aan het werk gegaan voor 2 dagdelen. Puur om mijn ritme weer terug te krijgen. Ik zou 2 weken geleden weer voor 4 dagdelen gaan werken (wat mijn maximum is), maar door de toename van de besmettingen wil mijn werkgever dit toch uitstellen. Je zou zeggen, tijd zat om het forum te bezoeken, maar helaas ook in de bovenkamer is het ritme weg en de zin en energie.

Daarnaast merk ik dat mijn M2 nog steeds een heerlijke auto is, maar niet meer mijn 2e liefde is. Het is na 4 jaar eigenlijk gewoon "mijn vervoersmiddel" geworden. Ik denk dat vele dit wel hebben na een paar jaar in dezelfde auto te rijden. Misschien komt het ook wel omdat ik wederom door corona in de afgelopen 7 maanden nog geen 1500 km heb gereden met de M2.

Ik heb dan ook niet meer zo de behoefte om fanatiek andere M2 verhalen en ervaringen mee te beleven. Ik zal het forum echt nog wel bezoeken, maar elke dag ? nee dat gaat niet meer gebeuren. Kortom, niet in paniek raken, ik ben er nog gewoon, maar wel veel minder.

Op jullie verzoek heb ik even het topic over jullie vraag "waar is andre" gebleven gesplitst omdat het 2e deel een Lego topic begon te worden.

Dit onderdeel afdrukken

  Hallo
Geplaatst door Sjors1625 - 08-12-2020, 07:26 AM - Forum: Wie is wie - Reacties (8)

Dag ik ben Chris Maijer en ben sinds een maand de bezitter van een Mazda 2 2016 automaat met 13000 km op de teller. De reden dat ik lid ben geworden van het forum is dat de vorige eigenaar al wat problemen gehad heeft met de accu er is tot 2 maal toe een nieuwe accu geplaatst de tweede maal omdat de eerste niet de juist was daar kwam men na 5 maanden achter omdat deze ook steeds leeg was.

In over leg heb ik start stop uitgeschakeld maar de auto heeft ongeveer 2 weken stilgestaan en nu was de accu weer leeg .
Mijn vraag is dan ook is dit normaal volgens de garage moet je elke week rijden volgens de oude eigenaar mijn buurman.

Ik hoor graag of dit normaal is met vorige auto's heb ik dit niet gehad.
Chris Maijer

Dit onderdeel afdrukken

  Keep Calm ook een Ford eigenaar heeft liefde voor Mazda
Geplaatst door Anthony_TheFordGuy - 08-10-2020, 05:18 PM - Forum: Wie is wie - Reacties (3)

Ik val maar meteen in huis, als mede eigenaar van een zuster uit het gezamelijke platform CD3 / CD132 van Mazda en Ford, maw ik rijd zelf een 2004 Mondeo MK3 wat feitelijk een zusje is van Mazda's 6 uit de zelfde periode 2001 - 2008. Maar ivm prive omstandigen rijd ik daarnaast en onderhoud ik voor mijn 77 jarige vader zijn Mazda 2 uit 2012. Deze is door mijn echtgenote liefkozend Griza gedoopt vanwege de antraciet grijze kleur.

Mijn vader is met enkele uitstapjes naar respectievelijk Daihatsu (Charade 1983-1984), Opel (Kadett E (1987 - 1989), Renault (19 1989 - 1992) en Nissan (Micra 1992-2012) eigenlijk altijd een Mazda adept gebleven en ik heb indertijd ook een zwak gehad en heb ik nog altijd voor de Japanse BMW zoals (sportief gezien) zoals ik Mazda graag typeer, op dit moment een van de twee meest innoverende merken op het gebied van diesel en benzine motoren en onze Ford leent uit de stal van Mazda de MZR motor bij Ford omgedoopt tot Duratec HE 2.0.

Hoe dan ook, mijn Pa's 2012 Mazda 2 met  1.3 motor (Ik meen een GDI al weet ik dat niet zeker, meen dat vanaf de echt sexy Mazda 2 generatie van 2009/10 Mazda overschakelde naar GDI motoren) met variabele kleppentiming. Zeker niet de meest luxe versie maar er wordt voor gezorgd. Slechts 58K op de teller en 80% dealer onderhouden maar ook dealers vergeten nog al weleens wat te vervangen zoals brandstoffilters.

Die laatste samen met een olie beurtje staan morgen vroeg op het programma en ik hoop dat ik hier al snel te weten kom of deze 2 inderdaad een GDI heeft en of waar de brandstoffilter zich bevindt. Ik meen hem te spotten net met de krik ergens verstop nabij de tank in het midden van de auto.

Anyway hoop dat deze Mondeo adept ook welkom is hier.

Dit onderdeel afdrukken

  Ook leuk, Technisch Lego
Geplaatst door The Menace - 07-19-2020, 04:03 PM - Forum: Algemeen - Reacties (7)

AGH schreef:André, dit is een pak van mijn hart. Welkom terug!

Inderdaad, fijn iets van je te te horen, André! Blij dat het (toch redelijk) goed met je gaat!

Wat die puzzels betreft; ik zag de afgelopen paar jaar al een hoop mensen legpuzzels maken en kleurboeken voor volwassenen inkleuren. Super kinderachtig!
Dus heb ik vorig jaar (pré-coronatijd, kun je nagaan) op mijn 41e een doos technisch lego gekocht en in elkaar geknutseld. Hartstikke leuk en ontspannend om te doen  Big Grin

Dit onderdeel afdrukken

  Waar blijft de prijslijst?
Geplaatst door AGH1965 - 07-01-2020, 06:39 AM - Forum: Nieuws - Reacties (6)

Het is al 8 uur en 39 minuten 1 juli 2020, de dag waarop de nieuwe BPM-tarieven ingaan waardoor de prijzen van nieuwe auto's veranderen, maar helaas zie ik op de Mazda-website nog steeds geen nieuwe prijslijst.

Dit onderdeel afdrukken

  1 jaar Mazda2
Geplaatst door Lucky Mazda Driver - 06-26-2020, 09:39 PM - Forum: Mijn Mazda 2 - Reacties (1)

Hallo,

Ik heb nu mijn Mazda2 1jaar en anderhalf maand en ben erg tevreden van deze wagen.
In het begin "zuipte" hij +/- 8,5L/100km in stad, dit is ondertussen gedaald tot +/- 6,5L/100Km, niet slecht voor een automaat dacht ik.
Vergeleken met mijn Mazda 323F Trsi is de Mazda2 veel stiller en heeft die een bijna even goede wegligging.
Het is ook mijn eerste automaat en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.
Ik ben veel kalmer achter het stuur en files deren mij veel minder, dus de automaat is echt iets dat ik niet meer wil missen.
Nadat ik hem had gekocht heb ik een coating laten aanbrengen en om de 4 maand laat ik kuisen door een professional.
Auto wordt binnen en buiten gekuist.
Binnen: stof verwijderd, gestofzuigd, tapijten behandeld, zetels gestofzuigd en behandeld tegen vuil, koffer volledig geruimd en grondig gekuist.
Buiten: gewassen en gedroogd, twee maal gewaxt, ruiten worden speciaal behandeld zowel binnen als buitenkant.
Wielen en wielkasten: de velgen worden gewassen en gedroogd en gewaxt, banden worden met gel behandeld, wielkasten worden proper gemaakt met de hogedrukspuit en zwart gemaakt.
Na één jaar ziet mijn wagen er nog uit alsof hij uit de toonzaal komt.
Die coating was duur en het laten wassen is ook niet van de poes, maar het is zijn geld meer dan waard.

En voor ik het vergeet: 1 jaar zorgeloos achter de rug en slechts in de garage geweest voor zijn eerste onderhoud.

Dit onderdeel afdrukken

  even voorstellen
Geplaatst door starky - 06-07-2020, 10:21 AM - Forum: Wie is wie - Reacties (25)

Hallo allemaal,

Ik ben sinds 2010 een Mazda rijder. Daar voor had ik een Ford Focus (2002 Futura model). In 2010 kocht ik een Mazda3 1.6 executive vijfdeurs benzine en heb daar t/m dec 2019 met plezier in gereden. Op de teller stond 305.900 ongeveer. Voor de geïnteresseerden onder ons: in negen jaar tijd heb ik één keer accu vervangen en draagarm. Op de teller stond 111.690 km toen ik 'm kocht. 

Ik moest 'm weg doen, want wilde een andere nieuwere model. In eerste instantie gekeken voor een Mazda3 (model vanaf 2014), maar voor een GT-M én een hogere km stand was deze buiten mijn budget. De Mazda2 vond (en nog steeds) ook een erg leuk model. Zoektocht voor een Mazda2. Ik wilde percée een GT-M én middenarmsteun. En ik heb er in gevonden!

Sinds eind dec 2019, trotse bezitter van een GT-M 90 Skyactiv (handgeschakeld) Deep Crystal Blue mét middenarmsteun.
Bouwjaar 2016 / 40.680 km

                   

Dit onderdeel afdrukken

Question Wat is er aan de hand met André Janssen?
Geplaatst door AGH1965 - 06-01-2020, 05:18 PM - Forum: Algemeen - Reacties (4)

Onze trouwe moderator André Janssen heeft het forum al sinds 15 februari niet meer bezocht. Wat is er met hem aan de hand?

Dit onderdeel afdrukken

  Android 2 din headunit
Geplaatst door BNW - 05-30-2020, 11:13 PM - Forum: Autotainment - Reacties (9)

Omdat ik na jaren in een 2 SkyActiv te hebben gereden eigenlijk niet meer met een telefoonhouder aan de voorruit geplakt rond wilde rijden, ben ik gaan kijken of ik voor mijn 2009 Mazda 2 een andere oplossing kon vinden.

Ik had al snel een framepje (fascia) gevonden, welke op de plek komt van de fabrieksradio en een dubbeldin uitsparing heeft.

Toen moest ik nog een keuze maken voor een radio. Ik wilde in eerste instantie een radio met Android Auto, zodat ik ook Google Maps kon gebruiken.
Tijdens het zoeken kwam ik op nog een mogelijkheid: een autoradio met Android als besturingssysteem! Waar Android Auto slechts een handjevol apps heeft, is een Android headunit in feite een tablet met een versterker voor in de auto en via de Google Play store kun je in principe alle apps downloaden en installeren. Zo heb je dus keuze uit diverse navigatie apps, maar ook muziek apps, email, spotify, enz...

Maar het blijft spannend om een Chinees product van een onbekend of minder bekend merk aan te schaffen.
Na lang wikken en wegen ben ik niet voor een Sony of Pioneer o.i.d. gegaan (prijzen vanaf ongeveer €350) maar inderdaad voor een Chinees product.
Er zijn vele (onbekende) merken met prijzen variërend van ongeveer €50 tot ongeveer €500.
Ik ben op het merk Pumpkin uitgekomen, welke onder de Android headunits nog enigszins bekend is. Op aanraden van velen heb ik een versie gekozen met 4GB ram, omdat de versies met 1 en 2 GB toch wat meer performance problemen schijnen te hebben.

Ik heb een 7 inch scherm gekozen (kon ook voor 9 inch gaan, maar voor een auto uit 2009 vind ik dat een beetje uit verhouding) en het is een capacitief scherm, waar de merkradio's van €350 nog steeds over een minder gevoelig resistief scherm beschikken.
Voor €8 heb ik er ook nog een achteruitrijcamera bij aangeschaft.

Het apparaat heb ik al binnen maar de fascia en een verloopkabel nog niet, dus ik kan hem nog niet inbouwen.
Ik heb hem wel even op het bureau aangesloten. Wel super hoor, je kunt mooi je eigen startscherm bepalen en de apps installeren naar eigen keuze.

Ik stop er een 64GB sd kaartje in vol met muziek, Spotify er op, misschien TomTom maar in ieder geval Google Maps en Waze.

Als ik ooit behoefte heb kan ik nog allerlei uitbreidingen toevoegen:
- dab+
- bandenspanning controle
- voorruit camera

Ik heb er wel ook nog een odb2 bluetooth adapter bij gekocht zodat ik diverse info en foutcodes van de auto kan uitlezen.
Oh ha, de stuurwiel bediening zou ook moeten werken!

Als alles is ingebouwd laat ik wel wat weten en zal ik mijn ervaringen delen!

Dit onderdeel afdrukken

  Sleutels, afstandsbediening en deze plus de startonderbreker ZELF programmeren
Geplaatst door BNW - 05-30-2020, 09:33 PM - Forum: Algemeen - Reacties (12)

Zoals op dit forum al gemeld, heb ik sinds enkele maanden een Mazda 2 uit 2009.
Deze werd geleverd met één klapsleutel met afstandsbediening en één gewone, losse sleutel. De afstandsbediening viel bovendien bijna uit elkaar.

Ik heb toen eens een rondje internet en AliExpress gedaan.
Op AliExpress vind je voor rond de €2 lege afstandsbediening behuizingen, zoals die bij de Mazda geleverd werden, dus daarmee kon ik die van mij weer netjes maken.

Maar ik wilde eigenlijk twee klapsleutels, zodat mijn vriendin en ik allebei een afstandsbediening hebben.

Via AliExpress kun je ook klapsleutels kopen inclusief de 433 Mhz print voor de deurvergrendeling. En daarbij kun je ook de transponder kopen voor de start blokkering. Je bent dan bij elkaar ongeveer €10 a €15 kwijt. Je moet ze dan nog even bij de sleutelboer laten slijpen.

Maar nu het mooie. Zowel de afstandsbediening als de transponder moeten ook nog geprogrammeerd worden.
De AB kun je makkelijk zelf doen door bepaalde handelingen met de sleutel en het bestuurdersportier.
Voor het programmeren van de transponder kun je bij de dealer zomaar ergens tussen de €100 en €200 kwijt zijn!

Ik vond op YouTube iets wat ik nauwelijks kon geloven. Als je twee werkende sleutels hebt, dan kun je zelf een nieuwe, derde sleutel (transponder) programmeren! En het enige "gereedschap" dat je nodig hebt, is je eigen auto!

Let op: ik heb geen idee of het bij elke type Mazda werkt maar het is echt super simpel!
Je hebt dus twee werkende en één nieuwe, niet geprogrammeerde sleutel. Doe nu het volgende:
- steek de eerste werkende sleutel in het contactslot, draai deze naar "on" (niet starten) en wacht een paar seconden en zet het contact weer uit.
- herhaal dit met de tweede werkende sleutel
- tot slot doe je hetzelfde met de nieuwe sleutel met nog niet geprogrammeerde transponder

That's it! Zo simpel! Op deze manier heb ik nu dus drie werkende sleutels! Nogmaals weet ik niet of het bij alle Mazda's werkt, maar als je nog twee goede sleutels hebt, is het misschien de moeite van het proberen waard. Mocht je dan ooit een sleutel kwijt raken, kun je met de overige twee weer een derde maken, zonder kapitalen uit te hoeven geven bij de dealer.

De afstandsbediening kan dus ook zelf gedaan worden. Let op, als je een nieuwe AB programmeert, moet je de oude ook gelijk weer opnieuw mee programmeren!

- haal de sleutel uit het contact en sluit alle portieren
- open het bestuurdersportier en laat deze open
- steek de sleutel in het contactslot en draai deze drie naar "on" en gelijk weer volledig terug naar "off"
- sluit het bestuurdersportier 3x achter elkaar en zet hem daarna weer open: de vergrendeling gaat open/dicht als signaal dat het gelukt is
- druk 2x achter elkaar de vergrendel- of ontgrendeltoets van de eerste AB in - als het goed is reageert de vergrendeling door te sluiten/openen
- herhaal deze laatste stap bij een eventuele tweede en derde AB
- haal de sleutel als je klaar bent weer uit het contactslot; de vergrendeling reageert weer met sluiten/openen.

Maximum is drie afstandsbedieningen en ze moeten allemaal in één keer geprogrammeerd worden.
Bovenstaande stappen moeten ook binnen een bepaalde tijd uitgevoerd worden.

Mijn originele AB had twee knoppen. De AB die ik bij AliExpress kocht had ook een derde knop voor ontgrendelen van alleen de kofferbak en ondanks dat ik dat oorspronkelijk niet had, werkt het toch!

Dit onderdeel afdrukken